Het steigerend paardje heeft goede redenen om goedgemutst te zijn. Ferrari heeft in 2011 een recordjaar in de boeken geschreven. De cijfers zijn volgens de constructeur zonder voorgaande in de merkgeschiedenis. 7.195 auto's mochten de Italianen vorig jaar afleveren, wat een stijging van 9,5 procent is in vergelijking met 2010 (6.573 auto's). In België werd een vooruitgang geboekt van 27,27 procent, met 126 inschrijvingen tegenover 99 het jaar voordien.
De Verenigde Staten bleken de grootste afzetmarkt: 1.958 auto's (+ 8 procent). China komt op de tweede plaats met 777 nieuwe klanten, wat meteen een vooruitgang van 62,6 procent betekende. Ferrari's derde markt is Duitsland, waar sinds 2011 705 nieuwe auto's van de constructeur rondrijden (+ 14,6 procent). Het Verenigd Koninkrijk blijkt ook hongerig, met 574 auto's (+ 23 procent), terwijl het Midden-Oosten in 2011 22 procent meer Ferrari's kocht (450 exemplaren) dan in 2010. In Zwitserland blijkt uiteraard de vierwielaangedreven FF populair (+3,2 procent voor het hele merk).
Met dergelijke cijfers valt ook de winst niet tegen. Het zakencijfer voor 2011 komt neer op 2,251 miljard euro (+ 17,3 procent). Daaruit is een netto winst van 312,4 miljoen euro voorgevloeid voor een industrieel kapitaal van 707,5 miljoen euro. Puur aan afgeleide producten, en dan vooral aan het recent geopende Ferrari-pretpark in Abu Dhabi, hebben de Italianen 12,5 miljoen euro overgehouden. Dat is een toename van 34 procent. Ook Fiat, het moederbedrijf van Ferrari, boert goed sinds het Chrysler overnam en boekte een winst van 1,7 miljard euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!