Duitsland, België, Finland, Frankrijk, Italië, Polen en Zweden kunnen de creatie van de ‘Airbus voor batterijen’ steunen. De Europese Commissie heeft haar akkoord gegeven voor de toekenning van publiek geld aan de bedrijven in dit consortium. De Commissie is van mening dat het een belangrijk project van gemeenschappelijk Europees belang (PIIEC) is op basis van de EU-regels voor staatssteun.
80 miljoen voor België
Daarom hebben deze 7 landen het recht om in de komende jaren tot 3,2 miljard euro aan subsidies toe te kennen voor de financiering van het project. Dat moet ook een extra 5 miljard euro aan privé-investeringen mobiliseren. Het zou volledig rond moeten zijn in 2031. Meer in detail kan Duitsland tot 1,25 miljard euro investeren, Frankrijk 960 miljoen, Italië 570 miljoen, Polen 240 miljoen, België 80 miljoen, Zweden 50 miljoen en Finland 30 miljoen euro.
Multinationals en KMO’s
Er zijn 17 Belgische bedrijven betrokken met het project: constructeurs, KMO’s en chemische bedrijven zoals Solvay. Die gaan ook samenwerken met ene zeventigtal KMO’s doorheen Europa. Het project werkt niet enkel aan de bouw van productiesites van lithium-ionbatterijcellen, maar poogt ze ook te verbeteren. Recyclage en grondstoffen maken ook deel uit van de competenties van de ‘Airbus voor batterijen’ om ze zowel krachtig als duurzaam te maken. De Duitse minister van Industrie, Peter Altmeier, sprak van “een holistische benadering”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!