Het nieuws komt van het analysebedrijf Jato Dynamics, dat aangeeft: “Sergio Marchionne, de leider van de groep Fiat Chrysler Automobiles (FCA), had gepland om jaarlijks 75.000 tot 100.000 Giulia’s te verkopen. Tussen de lancering van het model in mei 2016 en april 2017 zijn in Europa echter maar 18.908 exemplaren verkocht van de knappe berline”. Zelfs als we bij dat cijfer nog de verkoopaantallen van andere markten optellen, zouden we nog ver achterblijven op de doelstellingen van Marchionne. Al is de Giulia natuurlijk wel nog maar sinds december 2016 in Amerika verkrijgbaar. Eind dit jaar zullen we dus nog een tweede keer de rekening moeten opmaken, wanneer het model er in Noord-Amerika een volledig verkoopjaar op heeft zitten.
Vierde van zijn segment
In Europa is het gebrek aan een breakversie een probleem voor de algemene verkoopcijfers van het model, want als we enkel naar de berlines kijken, doet de Giulia het eigenlijk niet slecht: volgens de jongste cijfers (3.900 nieuwe inschrijvingen in januari en februari 2017) neemt de Alfa met zijn marktaandeel van 12 procent de vierde plaats in binnen het segment van de premium gezinsberlines in Europa, na de Mercedes C-Klasse (31 procent marktaandeel), de BMW 3-Reeks (22 procent) en de Audi A4 (18 procent), maar voor de Jaguar XE (9 procent) en de Volvo S60 (4 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!