Alpine werd in 2017 uit de dood herrezen tegen hoge kosten en lijkt vandaag er weer slecht voor te staan. Volgens verschillende Franse Media maakt de fabriek in Dieppe ook deel uit van het herstructureringsplan van Renault, waarin ook andere productie- of distributiecentra worden geviseerd zoals Flins, Choisi-Le-Roi of de Fonderie de Bretagne, terwijl er ook enkele modellen op de schopstoel staan. We wisten al dat de monovolumes Scénic en Espace waarschijnlijk geen vervolg meer kennen, net als de Talisman die niet het verhoopte succes wist te behalen. Maar dat zou ook het geval kunnen zijn voor de leuke A110...
Besparingsplan
Bruno Le Maire, minister van Financiën van Frankrijk, verklaarde onlans "buitengewoon alert" te zijn op de situatie, terwijl hij "onverzettelijk blijft over het feit dat Frankrijk het wereldcentrum van engineering, onderzoek en innovatie blijft voor Renault". Er wordt onderhandeld over een lening van 5 miljard euro die wordt uitgereikt door de Franse staat - de grootste aandeelhouder van de constructeur met 15% van het kapîtaal - om Renault te helpen deze gezondheids- en economische crisis te boven te komen. De constructeur moet zich van zijn kant engageren in een besparingsplan, dat officieel wordt voorgesteld op 29 mei 2020.
Slecht weer
De fabriek in Dieppe (Seine-Maritime) heeft 386 mensen in dienst om de Alpine A110 te produceren. We weten dat de daling van de vraag in het begin van het jaar de managers er al toe had gedwongen om de productie te verlagen tot 7 auto's per dag. Deze ineenstorting van de automarkt maakt de zaken bij Renault nog moeilijker, terwijl er al verlies werd gedraaid nog voor de crisis. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!