Aston Martin komt in steeds nauwere schoentjes te staan en zag in 2014 voor het vierde jaar op rij zijn verliezen toenemen. Het merk, dat massaal auto’s moest terugroepen en zijn verkoop in China pijlsnel zag dalen, noteerde vorig jaar een pijnlijk verlies van 71,8 miljoen pond sterling (97 miljoen euro) ten opzichte van 25,4 miljoen pond in 2013.
Geen positieve cijfers voor 2017
De CEO van Aston, Andy Palmer, verklaarde aan het agentschap Reuters dat het merk niet opnieuw rendabel zou worden voor 2017 ten vroegste, temeer daar het merk op dit moment massaal investeert, onder andere in de ontwikkeling van zijn eerste SUV. De verkoop van Aston Martin is op een paar jaar tijd gekelderd: tegenover de 4.200 auto’s in 2013 bracht het Britse merk in 2014 maar 3.661 voertuigen aan de man. Bovendien moest het merk ook nog eens honderden modellen terugroepen als gevolg van het gebruik van minderwaardig kunststofmateriaal.
Harde maatregelen
Andy Palmer verklaarde eerder in de week dat hij overweegt om de loonkosten met 15 procent terug te dringen te doen zakken, door 320 personen te ontslaan van de 2.100 die op de site werken. Nochtans is Aston Martin naar aanleiding van de benoeming van Andy Palmer erin geslaagd om 200 miljoen pond (272 miljoen euro) los te krijgen bij investeringsmaatschappijen in Koeweit en Italië, maar die zijn duidelijk enkel geïnteresseerd in de 15.000 modellen die Andy Palmer tussen nu en het einde van het decennium wil produceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!