Audi heeft zijn plannen voor het komende decennium onthuld, onder de naam "Vorsprung 2030". Net als anderen zal de constructeur in de komende 5 jaar stoppen met verbrandingsmotoren. Vanaf 2026 zullen er dus geen nieuwe modellen meer uitkomen met een verbrandingsmotor, die verdwijnt vervolgens uit de catalogus in 2033. Het laatste model met een verbrandingsmotor wordt de toekomstige Q8 (2e generatie) in 2025. Diesel zal trouwens als eerste verdwijnen uit het gamma. China zal als laatste de TFSI-benzinemotoren van het merk krijgen tot 2033.
Opties op afstand
Deze gedwongen overgang levert uiteraard organisatorische problemen op. Audi denkt daarom na over de beste manier om deze "grootste transformatie in haar geschiedenis" tot een succes te maken. Dit "moeilijkste decennium in de auto-industrie" wordt elektrisch, maar ook digitaal. De nadruk zal liggen op software, connectiviteit en autonoom rijden. De strategie van de fabrikant omvat dus de ontwikkeling van opwaardeerbare producten waarmee de klant zijn wagen in de loop der tijd kan bijwerken of upgraden, via "subsystemen". Dit betekent abonnementen en opties die op afstand kunnen worden geactiveerd, voor een beperkte periode of voor de rest van de levensduur van de wagen.
Even winstgevend in 2024
In het kader van deze 2030-strategie zal de softwaredivisie Cariad van de VW-groep tegen 2025 een schaalbaar softwareplatform ontwikkelen met een gestandaardiseerd besturingssysteem en een cloud voor alle merken van de Volkswagen-groep. Op basis van de ontwikkeling van de verkoop van de huidige elektrische modellen en de productiekosten, hoopt Audi tegen 2024 een rendabiliteit van de elektrische modellen te bereiken die vergelijkbaar is met die van verbrandingsmotoren. Een ambitieus plan om aan de door de overheid opgelegde milieu-eisen te voldoen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!