Je moet al heel lang onder een steen hebben geleefd om niet te weten dat Audi met zijn nieuwe A8 de weg naar autonomie niveau 3 heeft geopend. Die technologie komt erg binnenkort trouwens ook in de nieuwe A7 Sportback. In de praktijk betekent dit dat je met dit rijhulpsysteem gedurende langere tijd niet meer op de weg moet letten (in tegenstelling tot niveau 2, dat heel wat constructeurs aanbieden als een “file-assistent”). Je moet echter wel nog steeds klaar staan om snel over te nemen wanneer de auto dat vraagt of buiten specifieke zones. Ook andere (vooral premium) autobouwers zouden nog dit decennium met deze tussenstap van zelfstandigheid komen. Maar BMW blijkbaar niet…
Niveau 4 en 5 in 2021
BMW zou namelijk niet geïnteresseerd zijn in dit tussenniveau en meteen gaan voor volledig zelfstandige oplossingen van niveau 4 (de auto rijdt alleen, zonder tussenkomst van de bestuurder) of zelfs niveau 5 (het is zelfs niet meer mogelijk om het roer over te nemen aangezien er zelfs geen stuur of pedalen meer zijn). Dat doel wil BMW halen in 2021. De toekomstige elektrische SUV van de i-familie zou als eerste binnen het BMW-gamma gebruik maken van deze technologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!