In het kader van de lancering van zijn Neue Klasse-platform blijft BMW investeren in productietools. De Duitse constructeur gaat daarom tussen nu en 2030 zo’n miljard euro investeren in zijn vestiging in Steyr (Oostenrijk). Het doel is de fabriek te moderniseren en te herconfigureren met het oog op de productie van de verschillende onderdelen van de elektrische aandrijflijn waarmee sommige nieuwe BMW-modellen vanaf 2025 zullen worden uitgerust.
LEES OOK – BMW Neue Klasse debuteert als 3 Reeks
Bayerische Motoren Werke
De overstap naar volledig elektrisch zou geen afbreuk mogen doen aan de essentie en de identiteit van het merk. BMW staat voor Bayerische Motoren Werke, oftewel Beierse motorfabriek. Daarom is het van essentieel belang dat de Münchense constructeur zijn eigen motoren ontwerpt en produceert. Net zoals ook andere premiummerken dat doen, zoals Mercedes en Volvo, maar ook Renault, dat zijn eigen technologie heeft ontwikkeld voor de nieuwe Mégane E-Tech Electric (hoewel gedeeld met zijn partner Nissan). De stator, de transmissie, de omvormer en de behuizing zullen worden geproduceerd op twee lijnen in de fabriek van Steyr, waar al meer dan 40 jaar verbrandingsmotoren voor BMW en Mini worden geproduceerd.
LEES OOK – Nieuwe fabriek voor de BMW Neue Klasse
Eenmaal op volle capaciteit zal de fabriek in Steyr naar verwachting 600.000 stuks per jaar produceren, waarbij 720 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in de eigenlijke productie en de rest in ontwikkeling en ontwerp. Een grote inspanning wordt ook geleverd wat betreft gekwalificeerd personeel op het gebied van e-mobiliteit, waarvan het aandeel zal stijgen van ongeveer 30 tot 90% in 2030. Naast Dingolfing (Duitsland) wordt dit de tweede fabriek voor de productie van elektrische aggregaten.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!