De maatregelen van de Europese instanties - en in groeiende mate elders in de wereld - voor een lagere koolstofvoetafdruk in de vervoerssector, hebben de overgrote meerderheid van de automerken aangespoord hun gamma's vergaand te elektrificeren. De aankondigingen van een "volledig elektrische" toekomst worden steeds talrijker.
Bosch, een van Europa's grootste toeleveranciers in de auto-industrie, waarschuwt de automerken dat wedden op één paard enorme risico's met zich meebrengt. Het Duitse bedrijf wijst op het voorbeeld van de ernstige energiecrisis die ons continent doormaakt als gevolg van het Russisch-Oekraïense conflict. Daaruit blijkt hoe gevaarlijk afhankelijkheid één "energiebron" is, in dit geval Russisch gas. Volgens Bosch is het essentieel om meer belang te hechten aan en te investeren in andere oplossingen dan de elektrische auto met batterijen.
>> Lees ook – BMW werkt met Bosch aan platte waterstoftanks
Waterstof als alternatief
Voor Markus Heyn, hoofd mobiliteitsdiensten van Bosch, is het een vergissing om enkel te vertrouwen op batterijcellen als aandrijving voor de auto van morgen. In plaats daarvan beveelt hij aan alternatieve oplossingen te ontwikkelen met meer middelen dan de schuchtere investeringen van sommige fabrikanten. Als het gaat om "nulemissiemobiliteit" zijn de alternatieven voor BEV's (elektrische voertuigen op batterijen) niet dik gezaaid. De belangrijkste is de brandstofcel op waterstof.
"In de auto-industrie moeten we deze gelegenheid aangrijpen om ons af te vragen wat we kunnen doen als er te weinig batterijcellen zijn. Iedereen zou zeker graag een alternatief voor de batterij zien. Maar het zal alleen bestaan als we het op tijd hebben voorbereid." (Mr. Heyn - Bosch)
Voor de heer Heyn is waterstof een uitstekend optie naast traditionele batterijen. Hij voegt eraan toe dat de ontwikkeling van een infrastructuur voor grote vrachtwagens kan dienen als "ruggengraat voor de distributie aan personenauto's".
>> Lees ook – BMW begint met de productie van brandstofcellen voor de iX5 Hydrogen
Zware investeringen
Voor Bosch, 's werelds grootste toeleverancier met een omzet van meer dan 49 miljard euro (volgens Automotive News Europe), vormen accu's een cruciale kost van elektrische voertuigen. Ze blijven sterk afhankelijk van grondstoffen, waarvan de prijzen momenteel de pan uit rijzen. Voor de komende jaren zal het ook niet mogelijk worden om de winstmarges tussen conventionele en elektrische auto's in evenwicht te brengen. De ontwikkeling van een alternatieve oplossing is dus essentieel.
Bosch zal daarom vanaf 2026 200 miljoen dollar (ongeveer 200 miljoen euro) investeren in de productie van brandstofcellen in zijn fabriek in Anderson (South Carolina, VS). Maar de steun van fabrikanten en regeringen, om de technologie te verbeteren en de productie van "groene" waterstof mogelijk te maken, is onmisbaar voor de ontwikkeling ervan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!