Het was last-minute, toch hebben de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk een handelsakkoord bereikt dat de Britse uitrede regelt. En daar zijn de Europese autoconstructeurs erg blij mee. De onzekerheid die nu al vier jaar vreet aan de merkbelangen (de fabrieken, de leveranciers, de onderaannemers en al de mensen die daar werken) is eindelijk van de baan. Maar de opluchting is nog groter voor de Britse fabrikanten, die extra belastingen van Europa vreesden. En dat kunnen ze er momenteel, met de zware gevolgen van de coronacrisis, echt niet meer bijhebben. Het water staat velen aan de lippen.
Wat de deal juist inhoudt? De handelsovereenkomst die ingaat op 1 januari 2021 stelt dat de "vrije" handel in goederen (dus zonder dat er in- of uitvoerbelastingen betaald moeten worden of dat men zich aan bepaalde quota moet houden) gegarandeerd blijft. Voortaan zal het Verenigd Koninkrijk de producten die het uitvoert naar de EU wel moeten certificeren: goederen waarvan meer dan 40% niet Brits blijkt te zijn (of niet afkomstig uit een land dat tot de Europese Unie behoort) wordt extra belast.
Het is nog niet duidelijk wat de precieze implicaties zullen zijn. Er is vooral vrees voor administratie, want de douaneprocedures zullen een grote impact hebben om de handelsstromen tussen het VK en de EU. Momenteel vertegenwoordigt de jaarlijkse autohandel ongeveer 3 miljoen auto's, goed met een waarde van 54 miljard euro.
Bron : Reuters - Bloomberg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!