Britishvolt had de ambitie om in het noorden van Engeland een fabriek van 3,8 miljard pond (ongeveer 4,32 miljard euro op het moment van schrijven) te bouwen om batterijen voor elektrische auto’s te produceren, met een capaciteit van 38 GWh. Helaas vroeg en kreeg de Britse start-up bij gebrek aan voldoende sterke investeerders op dinsdag 17 januari 2023 een voorlopige bewindvoering aan en ontsloeg het bijna al zijn werknemers. Deze – onvermijdelijke? – betekent een flinke kortsluiting voor de Britse auto-industrie, waarvan de competitiviteit ten opzichte van de Europese concurrentie een stevige knauw krijgt.
Gebruiksklare site
Britishvolt had een ideale locatie gekozen in het noorden van Engeland, in Blyth, om zijn eerste fabriek te bouwen. Op termijn zou de fabriek tot 38 GWh aan batterijen kunnen produceren. Alles was nochtans goed in gang gezet, aangezien de grond was aangekocht en de bouwvergunning was goedgekeurd. Dit maakt van de site in Blyth nu de meest gebruiksklare locatie in het Verenigd Koninkrijk.
Britishvolt werd onder bewindvoering geplaatst "wegens ontoereikende kapitaalinvesteringen", aldus de bewindvoerders van EY-Parthenon, de herstructureringstak van dienstverlener Ernst & Young, en zag zich genoodzaakt 300 van zijn werknemers te ontslaan. Hoewel een redding op het laatste moment onwaarschijnlijk lijkt, zouden de aantrekkelijkheid van de productielocatie en de toekenning van een bouwvergunning potentiële kopers kunnen interesseren. Of ze nu Brits zijn of niet. Wel zijn verschillende overnamebiedingen ten belope van 30 miljoen pond door de schuldeisers van Britishvolt geweigerd.
Europese eisen en recessie
Na de Brexit is de Britse automobielsector verplicht een groot deel van de totale waarde van een elektrisch voertuig op zijn grondgebied te produceren om aan de handelsvereisten van de Europese Unie te voldoen. Een beperking die de oprichting van vier tot zes grote "gigafabrieken" in het VK vereist om het voortbestaan van de auto-industrie er te garanderen. Des te meer na het besluit om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor vanaf 2030 op de Britse markt te verbieden.
Het mislukken van de financiering van het Britishvolt-project toont aan hoe moeilijk het is om op grote schaal middelen aan te trekken in een periode van recessie en stijgende rentevoeten. Momenteel heeft Groot-Brittannië slechts één batterijproductielocatie, die van Nissan in Sunderland, met een capaciteit van slechts 1,9 GWh. De Japanse constructeur is begonnen met de bouw van een tweede site met een capaciteit van 9 GWh, in samenwerking met een Chinese partner, Envision AESC. Dat is nog onvoldoende om de globale inspanning te ondersteunen, maar Nissan heeft aangegeven dat deze tweede fabriek zijn productiecapaciteit op lange termijn zou kunnen verhogen tot 25 GWh. Bovendien betekent het einde van het Britishvolt-avontuur dat Aston Martin een partner in zijn elektrische strategie verliest.
Bron: Automotive News
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!