Na maanden van geruchten over de verkoop van Bugatti aan Rimac in ruil voor een groter aandeel van het Kroatische bedrijf voor Porsche, zou de belissing nu worden genomen om Bugatti toch binnen de Volkswagen-groep te houden. Het merk van Ettore Bugatti zou wel onder beheer van Porsche komen, dat zal samenwerken met Rimac om het een geëlektrificeerde toekomst te (kunnen) geven. "Er is nog niets definitief. Wat we willen doen, is Bugatti naar Porsche overdragen, dat waarschijnlijk een joint venture zal opstarten met Rimac, waarbij Porsche een minderheidsbelang heeft", aldus Herbert Diess, CEO van Volkswagen.
Van W16 naar V
Porsche, dat nu 24% van Rimac in handen heeft en nog meer zou kunnen investeren, en de Kroatische EV-specialist Rimac zouden dus een joint venture moeten opstarten om Bugatti naar een elektrische toekomst te begeleiden, genietend van de expertise van Rimac op dat vlak. We zullen dus moeten wennen aan het idee dat de toekomstige Bugatti's elektrisch aangedreven zullen worden.
Vaarwel aan de W16, dus, die zijn plaats zal laten voor de V van volt. Dit sluit ook aan bij de woorden van Bugatti, dat eerder al aankondigde dat het jagen op snelheidsrecords in het verleden van het merk ligt. De nadruk zal dus liggen op "verantwoorde en duurzame" prestaties bij de volgende creaties van Molsheim.
Met Rimac krijgt Bugatti geen slechte partner, want de Kroaten leggen momenteel de laatste hand aan een nieuwe hypercar, de C_Two, die 1.900 pk en 2.200 Nm levert! Het doel van de samenwerking van Porsche en Rimac zou dus zijn om Bugatti in staat te stellen een elektrische hypercar te bouwen die nieuwe pieken haalt qua vermogen en snelheid, en dat allemaal emissieloos.
Bovendien zou het commerciële spectrum van het merk kunnen worden uitgebreid door gebruik te maken van het PPE-platform van Porsche en Audi, waar ook Bentley en mogelijks Lamborghini gebruik van zouden kunnen maken. Een elektrische superberline of SUV van Bugatti behoort dus tot de mogelijkheden. Al heeft die aanpak ook zijn risico's, want de elitestatus van Bugatti zou besmeurd kunnen worden door het delen van onderdelen met de 'gewone' merken. De tijd zal het leren welke aanpak Bugatti zal kiezen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!