Als prestigeproject kan Bugatti tellen, met de Veyron als eerste productiewagen die sneller reed dan 400 km/u. Maar het merk heeft nog niet veel geld in het laatje weten te brengen, terwijl er van elektrificatie zelfs nog geen sprake is. De VW-groep zou dus zinnens zijn om Bugatti van de hand te doen, zeker nu Ferdinand Piëch, de bezieler van het huidige Bugatti, niet meer aan het roer staat.
Ruilhandel
Dat is toch wat het Britse Car Magazine schrijft. Een koper schijnt ook al gevonden te zijn: Rimac, de Kroatische bouwer van elektrische hypercars. Het bedrijf van Mate Rimac is snel gegroeid dankzij investeringen van onder meer Porsche, Hyundai en Koenigsegg, terwijl het wel een productiefaciliteit zoals die van Bugatti in Molsheim kan gebruiken voor zijn wagens. Maar ondanks de snelle groei van Rimac, is de geschatte waarde van 500 miljoen voor Bugatti nog te veel om het exotische merk te kunnen kopen. Bovendien bezit de familie Piëch nog steeds 50% van de VW-groep. Een gewone verkoop zal zij niet zomaar zien zitten.
Er is dus ruilhandel nodig. Porsche, dat nu al 15,5% bezit van Rimac, zou in ruil voor Bugatti zijn aandeel in het bedrijf zien stijgen tot 49%. Daarmee blijft Bugatti toch nog een beetje in handen van de VW-groep, wat de familie Piëch gelukkig zou houden. Bugatti kan vervolgens beginnen aan zijn elektrisch verhaal, terwijl de VW-groep profiteert van de elektrische knowhow van Rimac én meecasht op de technologie die Rimac verkoopt aan heel wat constructeurs. De officiële aankondiging zou snel volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!