Terwijl Europese constructeurs zoals Volkswagen, Renault, PSA (met Total) en Volvo Europese batterijfabrieken willen oprichten of ontwikkelen om hun afhankelijkheid van Azië, met name China, te beperken, wil de Chinese constructeur BYD in Europa een eigen fabriek oprichten om ons continent te bevoorraden en de uitbreiding van zijn eigen activiteiten hier voor te bereiden. Naast zijn automodellen, zowel met verbrandingsmotor als elektrische wagens, die in China worden verkocht, is BYD een batterijspecialist en introduceerde het begin 2020 een nieuwe generatie batterijen. De Chinese groep zal daarom gekwalificeerd personeel, waaronder ingenieurs, in dienst nemen om in Europa batterijen te produceren.
Chinese invasie
Deze stap maakt deel uit van een algemene beweging van Chinese batterijproducenten die zich in Europa willen vestigen om de controle over de markt en de prijzen te behouden. Ze zijn er zich van bewust dat de Europese automobielindustrie haar eigen productie van "lokale" batterijen wil ontwikkelen om haar afhankelijkheid van China en Zuid-Korea te verminderen. Daardoor willen de Chinese groepen de controle behouden over deze markt, die aanzienlijk zal groeien. Een wens die sommige Europese landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, willen tegengaan door Europese initiatieven te steunen.
Nu een coronaviruspandemie al meer dan een jaar woedt in de vier uithoeken van de wereld, hebben de moeilijkheden bij de bevoorrading vanuit Azië naar de westerse landen de noodzaak aangetoond van lokale productie, of het nu gaat om batterijen of elektronische onderdelen. De Europese markt is nu 's werelds grootste markt voor elektrische voertuigen en vormt een aanzienlijke industriële en economische kans. Dit verklaart de aanpak van BYD, dat het voorbeeld volgt van landgenoot en batterijgigant CATL. Het valt nog te bezien welke methode deze Chinese groepen in Europa zullen volgen. Zal de EU deze Aziatische bedrijven zich laten vestigen als investeerders of als indringers? Zullen deze niet-Europese groepen al dan niet in aanmerking komen voor de financiële steun van de EU in het kader van haar plan ter ondersteuning van e-mobiliteit? En onder welke omstandigheden?
Het risico is groot dat de Chinese fabrieken gevuld zullen worden met hoofdzakelijk Chinese werknemers, die volgens Chinese tarieven worden betaald, zodat CATL, BYD en anderen scherpere tarieven kunnen hanteren dan de volledig Europese producenten. En zelfs als er niet zover wordt gegaan, zullen deze 'Chinese' batterijen die in Europa worden gebouwd een prijsvoordeel kunnen hebben omdat ze de kosten kunnen afschrijven op een wereldwijde productie. Het is dus van essentieel belang dat de Europese autoriteiten, die deze gehaaste overschakeling op elektrische mobiliteit hebben gestimuleerd, nauwkeurige kaders vaststellen, zowel op het vlak van kwaliteit als van industriële concurrentie. Uiteraard om de werkgelegenheid te beschermen, maar ook om de Europese auto-industrie - een van haar belangrijkste melkkoeien - een levensvatbare economische context te garanderen die haar autonomie ten opzichte van haar Aziatische en Amerikaanse concurrenten zal bevorderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!