Net als voor batterijen zijn de Europese en Amerikaanse autoconstructeurs en hun toeleveranciers weliswaar begonnen met de bouw van productie-eenheden voor elektronische chips in Europa en Noord-Amerika, maar die fabrieken zullen pas over één of twee jaar operationeel zijn. Dat is een van de redenen waarom de bazen van BMW en Volkswagen pessimistisch zijn over een snelle oplossing van de bevoorradingsproblemen van halfgeleiders, die nog steeds voornamelijk uit Azië komen. Volgens hen zal het tekort waarschijnlijk tot 2023 of zelfs 2024 aanhouden, met alle gevolgen van dien voor de productie van auto's en de leveringstermijnen, om nog maar te zwijgen van het feit dat de constructeurs voorrang geven aan de productie van hun meest winstgevende – en dus duurste – modellen.
Voor Oliver Zipse, CEO van BMW, zit de autosector nog midden in de halfgeleidercrisis en moeten we “een fundamenteel tekort” verwachten in 2023. Dit wordt bevestigd door Arno Antlitz, CDFO van Volkswagen, die in de Duitse krant Börsen-Zeitung verklaarde dat de “knelpunten” bij de bevoorrading en de productie tegen eind 2022 zouden moeten zijn opgelost. Sterker nog, volgens hem zou de productie in 2023 moeten terugkeren naar het niveau van vóór de pandemie van 2019. Maar hij zegt dat dit niet genoeg zal zijn om het huidige tekort op lange termijn op te lossen.
>> Lees ook – Marokko investeert in de productie van autobedrading
Met de ontwikkeling van (autonome) rijassistentie en de komst van elektrische voertuigen is de vraag naar elektronische chips immers explosief gestegen en de heer Antlitz denkt dat “het structurele tekort van het aanbod waarschijnlijk pas in 2024 zal zijn opgelost”. Hij wijst ook op het belang van de levering van kabelbomen die de werking van deze halfgeleiders mogelijk maken. Ook deze sector ondervindt enorme verstoringen, als gevolg van het conflict in Oekraïne.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!