President Obama verklaarde op donderdag 30 april dat Chrysler en 24 van zijn Amerikaanse filialen een beroep hebben gedaan op de Chapter 11-wetgeving ter bescherming tegen bankroet. De groep heeft ook een dossier ingediend onder paragraaf 363 dat vraagt naar een snel akkoord vanwege de gerechtelijke overheid over het eventuele samengaan met Fiat en over de verkoop van de belangrijkste activa.
Op die manier wil men een nieuwe onderneming opgericht hebben binnen de 30 tot 60 dagen. Fiat neemt initieel 20% van de aandelen voor zich, een participatie die moet oplopen tot 35% in drie stappen. Deze verhoging wordt slechts bereikt indien aan drie samenwerkingsdoelen is tegemoetgekomen. Zowel de Amerikaanse als de Canadese overheid worden mede-aandeelhouders, maar 55% van het totale aandelenpakket zou in handen komen van een fonds dat de Voluntary Employee Beneficiary Organisation heet en een organisatie is van Chrysler-gepensioneerden. In het kader van deze herstructurering wordt het gros van de productie-activiteiten vanaf 4 mei 2009 op een laag pitje gezet. Chrysler blijft ondertussen wel bestaan, beschermd door de Chapter 11-wetgeving, en zal onder meer kunnen genieten van het Fiat-distributienetwerk en van de know-how die de Italiaanse constructeur heeft in het bouwen van kleine, weinig verbruikende en dus minder vervuilende automobielen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!