China is een markt van cruciaal belang voor Carlos Tavares, de CEO van PSA. Nochtans heeft de Franse groep er samen met zijn plaatselijke partner Dongfeng een moeilijk jaar achter de rug, met een daling van de verkoopcijfers van 16 procent als gevolg van een prijzenslag. Toch wist PSA in 2016 nog 618.352 auto’s te slijten in China en Zuid-Oost Azië. Zo verkocht Citroën vorig jaar 250.000 auto’s in China. Ook Peugeot en DS zijn er aanwezig. Dat laatste merk heeft zijn doelstellingen na 3 jaar nog niet gehaald, maar PSA laat de schouders niet hangen. Tegen 2021 wil het liefst 20 lanceringen realiseren.
SUV’s
Tavares blijft geloven in het succes van DS, dat als een premiummerk wordt afgeschilderd. Maar zo ziet de Chinese klant het nog niet. Volgens de CEO van PSA is tijd nodig om te werken aan dit gebrek aan naambekendheid. Een dergelijk merk inplanten met roots en herkenningspunten duurt “minstens 30 jaar”. Meer in het algemeen voelt PSA zich toch klaar om zich te herpakken in China, met als wonderrecept de SUV. De Franse groep gaat uit van een stralende toekomst dankzij de Peugeot 4008 (onze 3008), de Citroën C5 Aircross en de DS 7 Crossback. Die strategie moet absoluut aanslaan, want voor de constructeur is China zijn allerbelangrijkste markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!