Voor Paolo Scudieri, hoofd van de Italiaanse automobiellobby, is de optie van elektrische voertuigen (met batterijen of brandstofcel op waterstof) niet de enige mogelijkheid om de doelstellingen inzake CO2-uitstoot te bereiken. Volgens hem zijn er alternatieve manieren om de CO2-emissies te verminderen, zoals de Europese Unie eist, zonder de knowhow en de jobs in verband met verbrandingsmotoren in Italië teniet te doen. Deze verklaring volgt op het voornemen van de EU om vanaf 2035 ook e-brandstoffen voor nieuwe auto's te verbieden, waarmee het lot van verbrandingsmotoren en een heel deel van de Europese, en dus ook Italiaanse, auto-industrie bezegeld wordt.
>> Lees ook – Italië tegen het einde van de verbrandingsmotor in 2035
Socio-economische impact
Door de ontwikkeling van biobrandstoffen, e-brandstoffen en groene waterstof te steunen, zouden volgens de Italiaanse autolobby alleen al in Italië bijna 73.000 jobs worden gered. Het zou ook vermijden volledig onder het juk te komen van Azië, dat momenteel het terrein van elektrische (batterij-)voertuigen domineert. Het massale banenverlies zou niet worden gecompenseerd door de creatie van ongeveer 6.000 jobs voor elektrische mobiliteit. De omschakeling heeft ook niet voldoende potentieel om het potentiële sociale drama op te vangen.
Nog volgens Scudieri zijn niet minder dan 450 van de 2.200 Italiaanse toeleveranciers van de automobielsector praktisch gedoemd failliet te gaan omdat ze nog niet zijn begonnen met de omschakeling – waar mogelijk – naar de sector van de elektrische mobiliteit.
>> Lees ook – EU maakt geen uitzondering voor e-brandstoffen in 2035
Beïnvloeding van de stemming
Deze uitlating in de Italiaanse pers – niet de eerste – is weliswaar bedoeld om een hele industriële sector in Italië te redden, maar ook om invloed uit te oefenen op andere landen die zich zullen moeten uitspreken over de verschillende klimaatmaatregelen die Europa heeft genomen. Het Europees Parlement zal volgende week een debat houden en het plan om verbrandingsmotoren – ongeacht de gebruikte brandstof – voor nieuwe auto's vanaf 2035 te verbieden, is een van de voorgestelde richtlijnen.
Voor de Italiaanse organisatie moet de deur worden opengehouden voor andere alternatieven, zoals biobrandstoffen en e-brandstoffen, alsook voor ‘groene’ waterstof, waarvan wordt beweerd dat die een uiterst lage of geen CO2-uitstoot heeft. Deze ‘schone’ brandstoffen zouden het mogelijk maken in te spelen op de nieuwe klimaatvereisten en tegelijk de werkgelegenheid en een zekere knowhow in de Europese automobielindustrie te behouden.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!