Het gewicht van auto's neemt voortdurend toe, zeker als ze een batterijpakket aan boord hebben. De British Parking Association maakt zich dan ook zorgen. Volgens de vereniging volstaat de gehanteerde veiligheidsmarge bij de bouw van ondergrondse parkeergarages uit de jaren zeventig niet langer voor de zwaargewichten die daar vandaag binnenrollen.
Een gemiddelde auto woog 50 jaar geleden ongeveer een ton. Of de helft van een middelgrote elektrische auto vandaag. De vereniging wijst dan ook op het instortingsgevaar dat potentieel dreigt bij een een aantal van die oudere parkeergarages.
Concentratie van het gewicht
Een bijkomend probleem is dat al het gewicht van die elektrische auto's vaak op één bepaald deel van de parking is verzameld, met name aan de oplaadpunten. Dit verhoogt niet alleen de druk op dat beperkte gebied, maar evenzeer op de gehele infrastructuur. Net als een ketting is ook een parkeertoren maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
Alweer volgens de British Parkin Association zou er bij oudere parkings dan ook een beperking moeten komen op het aantal elektrische auto's. En eigenlijk op de gehele parkeercapaciteit an sich, gezien ook het meer conventionele wagenpark de laatste jaren stevig in gewicht is toegenomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!