Begin dit jaar kondigde de Chinese stad Shenzen fier aan dat zijn volledige wagenpark van bussen zuiver elektrisch was geworden. Met meer dan 16.000 voertuigen heeft de stad daarmee de grootste vloot van elektrische bussen ter wereld. En de honger naar deze uitstootvrije vorm van openbaar vervoer lijkt nog lang niet uitgedoofd. Volgens Bloomberg worden tegenwoordig elke 5 weken 9.500 nieuwe elektrisch bussen op de weg gebracht in de gigantische Chinese markt. Dat is even veel als de hele bussenvloot van Londen. Volgens de cijfers van Bloomberg reed in 2017 liefst 99 procent van alle 385.000 elektrische bussen ter wereld rond in China. Toch waren ze toen nog maar goed voor ‘slechts’ 17 procent van de hele Chinese vloot. Dat cijfer groeit echter onafgebroken. En dat zorgt voor tandengeknars bij olieproducenten. Volgens het kabinet voor hernieuwbare energie bij Bloomberg doen elke 1.000 nieuwe elektrische bussen op de Chinese markt de wereldwijde vraag naar aardolie dalen met het equivalent van 500 vaten per dag. In 2018 zouden volgens de schattingen van Bloomberg dagelijks 230.000 vaten ruwe aardolie minder worden verstookt puur dankzij de Chinese elektrische bussen. Als we daar nog de elektrische auto’s van het land bijtellen, dan komen we aan bijna 280.000 vaten per dag. Dat is even veel als het olieverbruik van heel Griekenland, zo illustreert Bloomberg dat cijfer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!