In de stad Shenzhen in het zuidwesten van China heeft geen enkele bus nog een tank met fossiele brandstof. De 16.359 bussen van de stad met 12 miljoen inwoners rijden sinds kort allemaal op elektriciteit. De omschakeling van de hele vloot heeft 8 jaar geduurd. Alleen al in 2017 spendeerde Shenzhen 3,3 miljard yuan (442 miljoen euro) aan de aanpassing van zijn busnetwerk. Op 27 december jongstleden was het project afgerond. De stad heeft 8.000 laadpalen ingeplant verdeeld over 510 stations. Elke bus moet minstens 2 uur herladen.
En nu de taxi’s
Het project is belangrijk, want het dient als test voor een nationaal programma om voertuigen met verbrandingsmotoren te weren. Het bestuur van Shenzhen hoopt niet enkel 340.000 ton brandstof per jaar uit te sparen, maar ook de jaarlijkse CO2-uitstoot met 1,35 miljoen ton te reduceren. De stad wil nog verder gaan door ook haar hele taxivloot om te schakelen. Vandaag rijden trouwens al 12.518 taxi’s of 62,5 procent van de hele vloot op stroom. Daarmee heeft Shenzhen het meest geëlektrificeerde openbare vervoersnetwerk ter wereld. Ter illustratie: in Europa is de markt van de elektrische bussen goed voor 3.500 voertuigen per jaar…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!