Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Verplicht vanaf 2027: wat is een batterijpaspoort?

Geschreven door Hans Dierckx op 07-06-2024

De Volvo EX90 is binnenkort de eerste auto met een batterijpaspoort. Tegen 2027 krijgt elke elektrische auto zo’n Carpass voor accu’s. Dit is wat je daarover moet weten.

Vanaf februari 2027 moet elke EV een batterijpaspoort hebben. Dat is een digitaal document waarin de gezondheidstoestand (ook wel: state-of-health, of SoH) van een batterij beschreven staat. Daarnaas staat ook de samenstelling, de oorsprong van enkele kritische materialen, de hoeveelheid gerecycleerde materialen en de ecologische voetafdruk erin genoteerd.

Verplicht vanaf 2027: wat is een batterijpaspoort?

Bij de eerste auto die ermee op de markt komt, de Volvo EX90, zal je een vereenvoudigde versie kunnen inlezen via een QR-code op de binnenkant van de deurstijl. De volledige versie wordt bewaard in een centrale databank. De Zweeds-Chinese fabrikant zorgt daarmee voor een primeur, zo’n 2,5 jaar voordat het batterijpaspoort een verplichting is voor elke nieuwe elektrische auto, in februari 2027.

SoH batterij

De Europese Unie past een vergelijkbaar model toe als op het traceren van vlees voor consumptie. Van elke biefstuk kan via een etiket achterhaald worden van welk dier het afkomstig is, maar bijvoorbeeld ook wie de producent was van diens veevoeder.

LEES OOK Batterij elektrische auto verliest tot 8% rijbereik per jaar

Voor consumenten is het voornaamste voordeel van het batterijpaspoort dat er op elk moment van de levenscyclus van de auto duidelijkheid is over de SoH, en dus de waarde, van de batterij. Dit is belangrijke informatie bij het bepalen van de restwaarde.

Recyclage

Daarnaast gaat het batterijpaspoort vooral helpen bij de recyclage. Omdat er meer voorkennis is wanneer men begint met het ontmantelen, kunnen er meer waardevolle materialen uit de oude accu gerecupereerd worden. Dit kan de kosten, die finaal ook bij de gebruiker belanden, met 10 à 20% doen dalen.

Verplicht vanaf 2027: wat is een batterijpaspoort?

Die bevinding komt uit een studie van het consortium Battery Pass, waarvan onder andere autobouwers als Audi en BMW, maar ook batterij- en chemiebedrijven als BASF en Umicore deel uitmaken. Er zijn momenteel verschillende groepen en ondernemingen actief met het onderzoeken en uittekenen van protocollen. Volvo gaat hiervoor bijvoorbeeld in zee met het Britse bedrijf Circulor.

 

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten