In juli daalde de verkoop van EV's met meer dan 10% in Europa. Met zelfs een daling van 37% in Duitsland, de grootste markt in de regio. Een afname die daar vooral te wijten is aan het intrekken van de overheidspremies waardoor het prijsverschil tussen een batterijwagen en eentje met een verbrandingsmotor opnieuw te groot is om mensen de overstap te laten maken. En als de vraag daalt... Onder andere Volvo en Volkswagen hebben hun elektrische ambities al bijgesteld, verwacht wordt dat de meeste andere constructeurs dat voorbeeld zullen volgen.
Politieke heroriëntatie
Als het regent in Göteborg en Wolfsburg, dan druppelt het in Brussel. Het gelobby van verschillende Europese autobouwers heeft al tot versoepelingen geleid. Met name in Duitsland geldt een vrijstelling voor e-brandstoffen, waardoor voertuigen met verbrandingsmotoren er ook na 2035 verkocht kunnen worden. Wat op zijn beurt bij ons het debat op gang getrokken heeft om eveneens de fiscaliteit voor bedrijfswagens te heroverwegen. Vanaf 2026 moet een leaseauto met een nuluitstoot komen. Tenminste, als die wil profiteren van een voordelige(re) taxatie.
Wat natuurlijk tot de vraag leidt of dat niet extra in de kaart speelt van de Chinese fabrikanten? Die zijn nu vaak al in het voordeel qua prijs en aandrijvingstechnologie. De Europese gilde was druk bezig die voorsprong dicht te rijden, al zou een heroriëntering van het productiebeleid die inspanningen teniet kunnen doen. Ook dat is een overweging die meegenomen zal worden in de discussies die binnen afzienbare tijd in de Europese en nationale halfronden zullen volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!