Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Herziet Europa zijn elektrificatiestrategie?

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-09-2024

De populariteit van de elektrische auto heeft een knauw gekregen op heel wat Europese markten. Een teneur die maakt dat de doelstellingen die de EU zich had gesteld, moeilijk haalbaar blijken. Toch als de deadline van 2035 aangehouden blijft. Het ziet er dan ook naar uit dat het geweer van schouder zal worden gewisseld.

In juli daalde de verkoop van EV's met meer dan 10% in Europa. Met zelfs een daling van 37% in Duitsland, de grootste markt in de regio. Een afname die daar vooral te wijten is aan het intrekken van de overheidspremies waardoor het prijsverschil tussen een batterijwagen en eentje met een verbrandingsmotor opnieuw te groot is om mensen de overstap te laten maken. En als de vraag daalt... Onder andere Volvo en Volkswagen hebben hun elektrische ambities al bijgesteld, verwacht wordt dat de meeste andere constructeurs dat voorbeeld zullen volgen. 

Politieke heroriëntatie

Als het regent in Göteborg en Wolfsburg, dan druppelt het in Brussel. Het gelobby van verschillende Europese autobouwers heeft al tot versoepelingen geleid. Met name in Duitsland geldt een vrijstelling voor e-brandstoffen, waardoor voertuigen met verbrandingsmotoren er ook na 2035 verkocht kunnen worden. Wat op zijn beurt bij ons het debat op gang getrokken heeft om eveneens de fiscaliteit voor bedrijfswagens te heroverwegen. Vanaf 2026 moet een leaseauto met een nuluitstoot komen. Tenminste, als die wil profiteren van een voordelige(re) taxatie.

Wat natuurlijk tot de vraag leidt of dat niet extra in de kaart speelt van de Chinese fabrikanten? Die zijn nu vaak al in het voordeel qua prijs en aandrijvingstechnologie. De Europese gilde was druk bezig die voorsprong dicht te rijden, al zou een heroriëntering van het productiebeleid die inspanningen teniet kunnen doen. Ook dat is een overweging die meegenomen zal worden in de discussies die binnen afzienbare tijd in de Europese en nationale halfronden zullen volgen.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten