Gezien de economische situatie en de donkere periode die de Europese auto-industrie doormaakt, heeft de Europese Unie besloten een beetje water bij de wijn te doen en de teugels wat te laten vieren wat betreft de boetes voor het niet naleven van CO2-doelstellingen voor autoconstructeurs. In plaats van een jaarlijkse deadline, mogen de fabrikanten een overschrijding van de limieten in 2025 compenseren door de volgende twee jaar beter te presteren, zonder dat de uiteindelijke doelstellingen voor 2028 veranderen.
Voordeel voor de achterlopers?
Deze beslissing is het gevolg van een vertraging in de verkoop van elektrische wagens, wat het behalen van de eerder vastgestelde drempelwaarden moeilijker heeft gemaakt. Daardoor hangen er loodzware financiële boetes boven het hoofd van de constructeurs, zoals Volkswagen, dat een boete van 1,5 miljard euro riskeert. Voor deze merken is dit uitstel een opluchting, maar anderen, zoals Volvo, zijn kritisch over deze koerswijziging. Het Zweedse merk wijst erop dat het veel heeft geïnvesteerd om klaar te zijn voor 2025, en vreest dat deze herziening een oneerlijk voordeel geeft voor zij die achterop zijn geraakt.
De milieugroepen hekelen van hun kant de beslissing die het concurrentievermogen van Europese constructeurs zou verzwakken en een voordeel zou geven aan bedrijven die achterlopen in de transitie naar elektrificatie. Transport & Environment beschrijft het uitstel als een "ongezien cadeau aan de auto-industrie" en stelt dat het de opkomst van elektrische wagens in Europa in gevaar brengt, waardoor Chinese constructeurs sterker zouden staan.
Ook steun voor Europese batterijen
Deze wijziging moet echter nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement. Op 5 maart presenteert de Commissie haar actieplan voor de Europese auto-industrie, inclusief langetermijnmaatregelen om de aanschaf van elektrische wagens in bedrijfsvloten aan te moedigen. Voorzitter Von der Leyen heeft ook de oprichting aangekondigd van een industriële alliantie om innovatie te bevorderen, vooral op vlak van autonoom rijden, en een directe steun voor Europese batterijfabrikanten met de geleidelijke introductie van eisen voor Europese bestanddelen in de productie van accu's.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!