Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Frankrijk wil ook de CO2-uitstoot van elektrische auto's belasten

Geschreven door Klaas Janssens op 22-09-2023

Bij het uitdelen van EV-subsidies wil Frankrijk ook de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie en het transport van elektrische auto's in rekening brengen. Het is geen toeval dat dat slecht nieuws zou zijn voor de Chinese constructeurs.

Er strijken steeds meer Chinese constructeurs op de Europese automarkt neer. De traditionele autobouwers vrezen dat Gele Gevaar, want de elektrische auto dreigt het voorwerp te worden van een pittige prijzenslag. En hoewel de Volksrepubliek niet wordt genoemd, heeft Frankrijk iets gevonden om de in Europa gebouwde EV's een commercieel steuntje in de rug te geven. Of eerder: om de verkoop van in China gebouwde auto's te ontmoedigen.

LEES OOK EU wil speciaal SUV-rijbewijs voor zwaargewichten

Momenteel biedt Frankrijk een EV-subsidie aan bij de aankoop van een elektrische auto, die kan oplopen tot zo maar eventjes 7.000 euro. Daarbij worden twee criteria gehanteerd: de aankoopprijs en de uitstoot van broeikasgassen (die dus onbestaande is voor elektrische auto's). Maar die regeling wil het Franse ministerie van Energietransitie nu herbekijken. Als het voorstel aangenomen wordt, dan hangt die EV-subsidie binnenkort af van de Milieuscore.

2024 Renault Scénic SUV

Met welke factoren houdt de Milieuscore rekening?

Die door het Franse L’Agence de l'Environnement et de la Maîtrise de l'Énergie opgestelde Milieuscore geeft de C02-uitstoot weer die een elektrische auto produceerde vooraleer hij in de showroom belandde. Daarbij wordt rekening gehouden met de emissies die nodig waren bij de productie en het transport van de auto en de batterij die gebruikt wordt. 

Die Milieuscore bevoordeelt de lokale productie en de groene productie van elektrische auto's en van de batterijen voor elektrische auto's. Of hoe deze maatregel in Frankrijk gebouwde EV's bevoordeelt  bij het uitdelen van subsidies. Chinese constructeurs worden dubbel gestraft: niet alleen de emissies die het transport van de Volksrepubliek naar Frankrijk worden in rekeningen gebracht, ook de vaak 'vuile' productiesites worden op deze manier afgestraft.

Goed nieuws voor in Frankrijk gebouwde auto's, maar daarom niet voor alle Franse constructeurs: de Dacia Spring Electric is immers Made in China.

2024 Renault Scénic SUV

Bron: Automotive News // Foto's: nieuwe Renault Scénic (2023)

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten