Het leek erop dat de elektrische auto het pleit gewonnen had. Vanaf 2035 zouden er in Europa geen wagens met verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Het op 14 februari 2023 door de Europees Parlement gesloten akkoord leek in kannen en kruiken, tot Duitsland op 7 maart ging dwarsliggen in de Raad van Europa en de deal op de helling kwam te staan.
LEES OOK
VW gelooft niet in e-fuels
Mercedes ziet e-fuels als overbodige tussenstap
Duitsland reed voor de Duitse constructeurs, die synthetische brandstoffen voor verbrandingsmotoren naar voren schuiven als alternatief voor elektrische auto's. En na het nodige armgeworstel werd er een deal gevonden met Europa: het verbod op verbrandingsmotoren dan vanaf 2035 zou ingaan, werd immers versoepeld. Hoera, e-fuels zouden de verbrandingsmotor redden.
LEES OOK
Hoeveel kost synthetische e-fuel eigenlijk?
Over de zin en onzin van e-fuels
Maar Europa duwt terug. Want het wetsvoorstel dat het gebruik van e-fuels zou regelen, legt de lat wel erg hoog. Zo hoog dat de verbrandingsmotor alsnog tegen een verkoopverbod aanloopt. Zo zouden auto's zelf over een complexe sensor moeten beschikken die kan detecteren of er gewone of koolstofneutrale brandstof getankt wordt. Is het geen e-fuel, dan mag de wagen niet kunnen starten. Die e-fuels zouden bovendien 100% klimaatneutraal moeten zijn: dus ook bij de productie en het transport van die brandstof... En die eisen worden door de sector als feitelijk onhaalbaar omschreven.
Bron: Reuters // Beeld: Lamborghini Revuelto
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!