Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / EU vecht VS-voorstel EV-belastingkrediet aan

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-08-2022

De EU zegt dat de voorgestelde herziene Amerikaanse belastingen voor elektrische voertuigen discriminerend zou zijn voor Europese constructeurs, die "gedwongen" zouden worden om in Noord-Amerika te investeren om concurrerend te blijven.

De Verenigde Staten hebben een voorstel voor herziene belastingvoordelen voor elektrische voertuigen opgesteld dat volgens de Europese Unie in strijd zou zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Volgens de Europese instelling zou de Amerikaanse tekst de aankoop, productie en assemblage van elektrische voertuigen en hun batterijen in Noord-Amerika bevorderen, waardoor Europese fabrikanten uiteindelijk gedwongen zouden worden zwaar te investeren op Amerikaanse bodem om te kunnen blijven concurreren met hun lokale tegenhangers. Anders zouden zij geen belastingkrediet meer krijgen.

Het belang van eerlijke maatregelen

Voor Miriam Garcia Ferrer, woordvoerster van de Europese Commissie, is het van essentieel belang om fiscale stimuleringsmaatregelen – waaronder belastingkredieten – te handhaven om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te ondersteunen. Zij werd echter door Reuters geciteerd toen ze zei dat het onderdeel "schone voertuigen" van de Amerikaanse wet ter vermindering van de inflatie "buitenlandse producenten zou discrimineren ten opzichte van Amerikaanse producenten, en derhalve onverenigbaar zou zijn met de WTO".

Terwijl de EU "er bij de Verenigde Staten op blijft aandringen deze discriminerende elementen uit het wetsvoorstel te verwijderen en ervoor te zorgen dat het volledig in overeenstemming is met de WTO-regels", wordt het bevoordelen van fabrikanten die in Noord-Amerika zouden produceren naar verluidt sterk gesteund door de partij van president Biden, de Democraten, wat twijfel kan doen rijzen over de bereidheid van de Amerikaanse autoriteiten om in te gaan op de eisen van hun Europese tegenhangers, die in hun bezorgdheid worden gesteund door de Alliance for Automotive Innovation. De Alliance for Automotive Innovation merkte op dat 70% van de groene voertuigen die momenteel in de VS te koop zijn, "onmiddellijk niet meer in aanmerking zouden komen wanneer het wetsvoorstel wordt aangenomen en dat geen van hen nog in aanmerking zou komen voor het volledige krediet wanneer aanvullende aankoopvereisten van kracht worden".

Met het besluit van Ford om tegen 2030 alleen nog elektrische modellen in Europa te verkopen en de wens van General Motors om in Europa een comeback te maken met Cadillac, Chevrolet en de elektrische GMC Hummer, om nog maar te zwijgen van Jeep voor Stellantis, laat de aanwezigheid van Amerikaanse merken met elektrische voertuigen op het Oude Continent twee mogelijke scenario's open: ofwel verzacht de VS zijn voorgestelde herziening, ofwel legt Europa soortgelijke 'sancties' op aan 'schone' auto's die in Noord-Amerika worden geproduceerd. Het probleem is echter dat sommige Europese fabrikanten – zoals BMW – sommige van hun meest veelbelovende modellen – SUV's om er maar een paar te noemen – uitsluitend of grotendeels aan de andere kant van de Atlantische Oceaan produceren... Kortom, het pokerspel is nog maar net begonnen, en het valt nog te bezien wie de beste bluffer zal zijn!

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten