Sinds zijn komst aan het hoofd van de Renault-groep is Luca de Meo ook CEO van het merk Renault. De Italiaan geeft deze dubbelrol echter op om zich te concentreren op zijn functie als ‘kapitein’ van de groep. De Meo heeft niet ver gezocht naar een nieuwe baas voor het merk, want het is de ‘nummer 2’ die vanaf 1 februari 2023 aan het roer komt te staan.
14 nieuwe modellen tegen 2025
De toekomstige ex-directeur operations van Renault zal dus het lot van de Franse constructeur in handen krijgen met een duidelijk omschreven missie: het merk opnieuw ontwikkelen en opnieuw grotere modellen introduceren. Renault zou naar verluidt immers 14 'nieuwe' modellen lanceren tegen 2025. Die omvatten de nieuwe elektrische Renault 4 en Renault 5, een nieuwe generatie van de Renault Scénic en Espace en een nieuwe Clio en Captur, maar de nadruk moet liggen op grotere modellen – C-segment en hoger – om de internationale expansie van Renault te ondersteunen.
Deze ambitie strookt met de beslissing van Luca De Meo om de activiteiten van Renault opnieuw toe te spitsen op de marge per verkocht voertuig in plaats van op de geproduceerde volumes. In dit kader vergemakkelijkt het aanbieden van grotere modellen de optimalisering van de rentabiliteit, des te meer als het om elektrische modellen gaat.
Hoger mikken
Tijdens het voorbije Autosalon van Brussel hadden wij de gelegenheid Fabrice Cambolive te ontmoeten en hem te vragen naar de strategie van Renault tegenover zijn belangrijkste rivaal, Stellantis, dat er niet voor terugdeinsde een premiummerk in het leven te roepen – DS – om grotere modellen aan te bieden, in casu de DS 7 en DS 9. Een universum dat bij Renault niet noodzakelijk goede herinneringen oproept, na de – min of meer uitgesproken – mislukkingen van de Safrane, Latitude of Talisman en de geprogrammeerde verdwijning van de Espace, het laatste ‘grote’ model van het merk.
Hoewel Renault inmiddels de komst van een zevende generatie Espace heeft aangekondigd, ditmaal in de vorm van een SUV, vertrouwde Cambolive ons toe: “We hebben een productplan dat voorziet in modellen die boven de Austral worden geplaatst en die er snel moeten komen. Het premiummerk van de groep wordt nu Alpine, dat eigen modellen zal aanbieden om de verwachte volumes te bereiken. Toen we hem vroegen of Renault van plan was iets anders aan te bieden dan SUV's voor de hogere segmenten, antwoordde hij: "Cross-overs en/of grotere SUV's, die zullen we zeker hebben. Over andere koetswerkvormen kan ik het nog niet hebben.” Zal dit de deur openen naar iets anders dan nieuwe zware en hoog op hun poten staande SUV’s? De tijd zal het leren, maar we zouden denken van wel.
Foto's: © Lennen Descamps
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!