Ferrari, dat op wereldschaal een piepkleine constructeur is, maar wel een van de meest rendabele, na Jaguar Land Rover en Porsche, trekt in oktober naar de beurs in Wall Street. FCA heeft daarvoor officieel een aanvraag ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC (Securities and Exchange Commission).
Ambitieus plan
Fiat en Ferrari zullen dus de facto gescheiden worden. Die scheiding zal zich uiten in een beursverkoop van 10 procent van de aandelen van Ferrari en een gratis overdracht van 80 procent van de Ferrari-aandelen aan de huidige aandeelhouders van FCA (samen 90 procent dus). De overige 10 procent zal dus in handen blijven van Piero Ferrari, de zoon van Enzo Ferrari, die het merk in 1947 oprichtte. Deze operatie biedt tal van voordelen. Als je weet dat analisten de waarde van Ferrari tussen de vier en de vijf miljard euro schatten (FCA-baas Sergio Marchionne plakt er eerder een bedrag van 10 miljard euro op…), zal FCA bijvoorbeeld 400 à 500 miljoen euro incasseren afkomstig van 10 procent van de aandelen die op de beurs worden verkocht.
Dankzij dit plannetje kan FCA zijn erg ambitieus strategisch plan beginnen te financieren. Dat zal zo’n 48 miljard euro kosten over vijf jaar en zou moeten leiden tot een productie van zeven miljoen voertuigen per jaar. Het plan omvat met name de relance van Alfa Romeo, het uitbouwen van Jeep tot een wereldmerk, een stevigere voet aan de grond in China en een uitgebreid productoffensief.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!