Vandaag vrijdag 1 juni doet Sergio Marchionne zijn strategisch plan voor de toekomst van de groep Fiat-Chrysler uit de doeken. Het wordt de laatste hoogmis van de 65-jarige Italiaanse Canadees, die volgend jaar op pensioen gaat. Er gaan al flink wat geruchten rond over dit nieuwe plan. Volgens bronnen dicht bij de directie van FCA wil Marchionne in de toekomst voorrang geven aan het merk Jeep en zo surfen op de populaire SUV-golf. Jeep zou nog internationaler gaan en het merk moet tegen 2022 zijn verkoopcijfers verdubbelen tot 1,4 miljoen auto’s per jaar. Daarom zou Jeep zijn aanwezigheid moeten gaan versterken in Azië, Brazilië en Europa via een breder gamma, dat vanaf volgend jaar ook hybrides zou omvatten. Er wordt verder gefluisterd dat Marchionne meer wil inzetten op Maserati, dat binnen de groep in een nieuwe eenheid zou samensmelten met Alfa Romeo.
Fiat en Chrysler op dieet
Voor Fiat ziet de toekomst er daarentegen veel minder rooskleurig uit. Volgens de eerste geruchten zou Marchionne het merk willen beperken tot een producent van piepkleine auto’s. Het zou enkel nog de Panda en de 500 (en zijn afgeleiden) bouwen, en dan alleen maar in Europa, Brazilië en een aantal groeimarkten. Het merk zou dus uit de Verenigde Staten en China worden weggehaald. Omgekeerd zou het merk Chrysler zich alleen nog op de Noord-Amerikaanse merkt wagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!