Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Fluvius wil Vlaams elektriciteitsnet voorbereiden op komst meer EV’s

Geschreven door Kevin Kersemans op 09-06-2022

Met het oog op onder andere de toenemende elektrificatie van ons wagenpark wil netbeheerder Fluvius de komende tien jaar 4 miljard euro extra investeren om ons elektriciteitsnet te versterken.

Het is een van de opmerkingen die regelmatig terugkeren op onze Facebookpagina zodra het zelfs maar zijdelings over elektrische auto's gaat: "Ja maar, ons elektriciteitsnet kan dat niet aan!".  Iets waar ze bij netbeheerder Fluvius natuurlijk ook al bij hebben stilgestaan. En nu de Europese Unie het voorstel om de verkoop van nieuwe auto's op benzine en diesel tegen 2035 te verbieden, definitief heeft goedgekeurd, wordt de kwestie uiteraard alleen maar prangender.

Zo ging Fluvius er tot dusver van uit dat er tegen 2030 ongeveer een miljoen EV's zouden zijn in Vlaanderen, maar stelt het die prognose nu bij tot 1,5 miljoen. En die opladen zal regelmatig tot pieken in het stroomverbruik leiden. Bovendien verwacht de netbeheerder dat tegen 2035 het openbaar vervoer volledig elektrisch zal zijn, en dat ook elektrisch vrachtvervoer stelselmatig zal toenemen. Voeg daar nog bij dat ook het gebruik van warmtepompen in gebouwen alleen maar zal toenemen, en het moge duidelijk zijn dat een versterking van ons elektriciteitsnet zich opdringt.

36.000 kilometer

Fluvius wil daarom de komende 10 jaar extra investeringen doen om 40 procent van het laagspanningsnet en 13 procent van het middenspanningsnet (respectievelijk 30.000 en 6.000 kilometer) aan te passen of te versterken, evenals 22.450 distributiecabines (ongeveer een derde van het totaal). Kostprijs: zo'n 4 miljard euro, boven op de al eerder  geplande 7 miljard aan investeringen die ook zonder de energietransitie nodig zijn.

De VREG, de Vlaamse energieregulator, zal in het najaar het voorgestelde investeringsplan al dan niet goedkeuren, maar Fluvius wijst erop dat zelfs indien het niet zo'n vaart zou lopen met de energietransitie, het geen weggegooid geld zal zijn – in dat geval zullen we immers gewoon even voor op schema liggen. Het plan werd dan ook toepasselijk 'no regret-plan' genoemd.

De investeringen van Fluvius hebben voor alle duidelijkheid enkel betrekking op de distributie van elektriciteit en dus niet op de productie ervan. Wat dat betreft, gaat Fluvius voor de komende tien jaar wel uit van een verdere groei van het aantal zonnepanelen en windturbines op land in Vlaanderen.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten