We schreven al eerder dat een mule van de Focus RS 500 rondjes draait op de Nürburgring om zijn prestaties te testen. Het 2.3-viercilinderblok zou wat spierkracht winnen (van 345 naar 380 à 390 pk) en/of profiteren van een circa honderd kilogram lichtere Focus RS. Maar de beslissing om dit model te bouwen – zelfs in een kleine serie – is nog niet genomen. Ondanks het succes van de vorige generatie van de RS 500 bedraagt de kans volgens sommige bronnen maar 30 procent.
Wereldwijd project
In tegenstelling tot de twee vorige generaties van de Focus RS, is de derde generatie niet meer alleen op Europese klanten gericht. Voortaan past de Focus RS binnen het globale One Ford-project en wordt hij ook in de Verenigde Staten verkocht. Een eerste probleem: een Ford Focus RS 500 zou in het vaarwater komen van de Ford Mustang GT (410 pk) aan de andere kant van de oceaan. Bovendien zou het Amerikaanse verkoopnet (in tegenstelling tot het Europese) weinig interesse hebben in dit model, of toch minder dan in een Mustang Shelby GT350. Helaas is het niet rendabel om de Ford Focus RS 500 alleen voor Europa te bouwen gezien de meerkosten van de hele transformatie. Of men zou zich tevreden moete stellen met minder spectaculaire verbeteringen, wat het label zou aantasten. De patstelling is nog niet voorbij. Maar de tijd dringt: er is niet veel ruimte meer om alsnog te besluiten de Focus RS 500 te produceren. De nieuwe generatie van de Focus komt wellicht eind 2017.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!