Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Frans-Vlaanderen wordt een grote batterijproducent

Geschreven door Hans Dierckx op 08-05-2023

Batterijcellen voor elektrische auto’s komen vandaag vooral uit Oost-Europa en Azië, maar meer en meer zien we ook in West-Europa een maakindustrie ontstaan.

Opvallend is de concentratie van grote accufabrieken die ontstaat in Frans-Vlaanderen, net over de grens met ons land. De komende jaren worden er twee productielijnen geïnstalleerd, in Bourbourg en Douai. Ook enkele tientallen kilometers verder zuidwaarts, in Douvrin, op een steenworp van Henegouwen, is een zogenoemde gigafactory in aanbouw.

French connection

De fabrieken, die de komende jaren operationeel worden, maken deel uit van een nieuwe leveranciersketen voor de Franse autosector. Zo kondigde Renault in april aan dat het mee investeert in de batterijfabriek van Verkor in Bourbourg (tekening), net voorbij Duinkerke, die momenteel in aanbouw is. Tegen 2026 moet deze site haar eerste lading batterijcellen leveren voor montage in een cross-over van Alpine.

Verkor is een opstartend bedrijf met hoofdkwartier en ontwikkelingsafdeling in Grenoble. In Douai, tussen Lens en Valenciennes, poot de Chinese batterijbouwer Envision AESC dan weer een fabriek voor accucellen neer naast de bestaande productiesite van Renault. Daar loopt de elektrische Mégane van de band, en vanaf volgend jaar ook de herboren en eveneens elektrische R5.

ACC, dat eigendom is van Stellantis, Mercedes-Benz en TotalEnergies, gaat eveneens vanaf 2024 batterijcellen maken vanuit Douvrin, voor montage in modellen van Peugeot, Citroën en co. Verkor plant een volume van 12 gigawattuur aan accucellen per jaar, Envision AESC 30 gWh en ACC 13 GWh. In totaal zullen in de regio zowat 3.000 mensen aan de slag zijn in deze nieuwe industrietak.

Europa versus Azië

Vandaag bestaat de Europese industrie voor EV-batterijcellen vooral uit Aziatische spelers als LG Chem, Samsung SDI en CATL, die in Hongarije en Polen productievestigingen hebben. Sinds vorig jaar is ook een Europees bedrijf actief in deze branche: het Zweedse Northvolt begon toen in eigen land met het maken van accucellen, onder andere voor BMW en Volkswagen.

Vooral in Duitsland komt er normaal gezien nog een klein dozijn batterijfabrieken bij tussen nu en 2030, in vele gevallen met steun van de Europese Investeringsbank. Onlangs waarschuwde de ngo Transport & Environment echter dat een deel van die investeringen in de EU op de helling staan door de Amerikaanse Inflation Reduction Act, die maakbedrijven in de groene industrie naar de Verenigde Staten tracht te lokken.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten