De Franse overheid weigert sinds begin juli nieuwe Mercedes A-Klasses, B-Klasses, CLA's en SL's in te schrijven wegens niet-conformiteit. Het probleem zit hem in het koelgas dat wordt gebruikt in de airco. De Europese Commissie heeft constructeurs gevraagd om vanaf 2013 het gas R134, dat te vervuilend wordt bevonden, te vervangen door het meer ecologische, maar ook duurdere R1234yf. Daimler weigert dat echter, niet omwille van de kostprijs, maar uit veiligheidsoverwegingen. De constructeur heeft dit gas getest en heeft gewezen op ernstige brandrisico's.
Volgens de Europese Commissie is R1234yf echter niet te licht ontvlambaar. Bovendien werd dit gas getest door 13 constructeurs. De vereniging van Duitse automobielconstructeurs heeft echter contact opgenomen met haar Europese tegenhanger ACEA om de zaak te onderzoeken. Mercedes en de andere Duitse constructeurs waren in maart en april al tot de orde geroepen door twee europarlementariërs, de Italiaan Andrea Zanoni en de Brit Chris Davies, die pleitten voor een verbod op de verkoop van de betrokken modellen in heel de Europese Unie. Zo ver is het echter niet gekomen, want in België wordt er geen inschrijving geweigerd. Bij Mercedes houdt men het hoofd koel en spreekt men van een tijdelijk probleem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!