Venturi, dat aanwezig is in het FIA Formula E-kampioenschap, gaat zich enkel nog op deze competitie concentreren. Het Monegaskische merk heeft beslist om zijn intenties te staken om straatauto's te gaan bouwen, zoals de elektrische buggy's die we in conceptvorm leerden kennen. De beslissing betekent meteen ook het einde voor het motorfietsmerk Voxan, dat een onderdeel is van Venturi. De reorganisatie heeft spijtige bijwerking op menselijk vlak: er gaan 17 van de 30 banen verloren in de hoofdzetel in Monaco.
Geen succes
Het idee om van Venturi een constructeur van elektrische sportwagens te maken is om diverse redenen opgegeven. Het bedrijf is er weliswaar in geslaagd om duizenden Citroëns Berlingo en Peugeots Partner om te bouwen tot elektrische bestelbreaks, maar de presentatie van diverse conceptcars zoals de buggy America had niet het verhoopte succes. Bovendien werd de eigenaar van Venturi, de Monegaskische miljardair Gildo Pastor, geconfronteerd met een ziekte en met de moord op zijn moeder in 2014 toen ze buiten kwam uit het ziekenhuis, waar ze hem had bezocht.
En nu?
Toch verdwijnt Venturi niet helemaal. Het merk neemt nog steeds deel aan de Formula E met Venturi Grand Prix, dat samen met de acteur Leonardo DiCaprio is opgericht, zodat het V-logo verderleeft op eenzitters. Het bedrijf wist zich ook te onderscheiden met snelheidsrecords voor elektrische voertuigen. Ook die avonturen zouden verder worden gezet. Toch wordt vandaag een hoofdstuk afgesloten voor het Frans-Monegaskische merk dat in 2000 werd overgenomen door Gildo Pastor. Die laatste verhuist naar New York, waar hij zijn land Monaco gaat vertegenwoordigen als consul.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!