James Glickenhaus, een naam die u misschien helemaal niets zegt. Hij is nochtans de investeerder achter het sublieme Ferrari P4/5-project op basis van een Ferrari Enzo. Dat model evolueerde tot de P4/5 Competizione bestemd voor de racerij, en vervolgens tot de SCG003. De Scuderia Cameron Glickenhaus is actief in het VLN-uithoudingskampioenschap sinds 2011, maar de grote droom van James Glickenhaus was om een auto voor de openbare weg te bouwen op basis van zijn racebolide. Dat is nu mogelijk, want SCG werd door de Amerikaanse autoriteiten erkend als een merk op zich, wat de mogelijkheid biedt om tot 325 auto’s per jaar te produceren.
V8 van BMW
SCG voorziet echter een veel kleinere oplage van de SCG003S, het eerste model voor de openbare weg van dit merk: een auto gebaseerd op de racebolide SCB003C. Momenteel denkt de nieuwbakken autobouwer eraan om in 2018 zes auto’s te assembleren, in 2019 worden dat er tien. Maar met een prijskaart van 2 miljoen dollar per stuk (ruim 1,7 miljoen euro) is de SCG003S dan ook niet meteen voor iedere beurs weggelegd… De technische fiche van het model is in ieder geval indrukwekkend: 1.300 kg droog aan de haak en 750 pk aan de wielen dankzij een 4.4 V8 van BMW-makelij. Kortom, hij biedt een specifiek vermogen van 577 pk per ton tegenover 491 pk/t voor bijvoorbeeld een Ferrari 812 Superfast. Een beest! De cijfers die SCG opgeeft, onderstrepen dit: 350 km/u topsnelheid, 2,9 s voor de 0 tot 100 km/u en 2G laterale versnelling… De eerste exemplaar zal deze zomer nog geassembleerd worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!