Met volle batterijen is de Chevrolet Volt in staat om 65 kilometer af te leggen vooraleer de benzinemotor de batterijen moet bijladen. Het T-vormige lithium-ionbatterijenpakket van de Volt is ongeveer 1,8 meter lang, weegt 181 kilogram en heeft een vermogen van 16 kWh. GM kondigde nu aan dat het die batterijen vanaf 2010 zelf zal produceren, in zijn fabriek van Michigan. In afwachting dat die site operationeel is, zullen de verschillende elementen van de batterijen worden geleverd door LG Chem. Compact Power, waarmee GM een akkoord heeft gesloten voor de verdere ontwikkeling van elektriciteitsopslag. Met andere woorden, terwijl GM kan focussen op de productie van een essentieel onderdeel van de Chevrolet Volt, kan het de zorg voor doorontwikkeling aan een partner overlaten. GM is trouwens een heel netwerk van toeleveranciers en experts in deze materie aan het opbouwen.
De nieuwe fabriek van Michigan zal deel uitmaken van het bestaande netwerk, met laboratoria in Honeoye Falls, Torrance en Warren (in Amerika) en Mainz-Kastel (in Duitsland). GM gaat ook samen met de universiteit van Michigan een laboratorium opstarten en ingenieurs opleiden die gespecialiseerd zijn in batterijen. Al deze plannen komen er nadat in juni 2008 het licht op groen gezet werd voor de Chevrolet Volt en de Voltec-aandrijving. De productie zou in 2011 van start moeten gaan, maar een exacte planning is nog niet bekendgemaakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!