Op het afgelopen autosalon van München kondigde Great Wall al zijn voornemen aan om ook in Europa een mondje te komen meepraten in de verkoopstatistieken, waarop zijn management intrede nam in een kantoorgebouw in München om de strategie aan te sturen.
Een partnership met Europa's grootste dealergroep, Emil Frey, maakt de plannen nu concreet. Het portaal naar Europa wordt Duitsland, de eerste markt waar er binnenkort modellen van de merken Ora en Wey zullen rondrijden. Binnenkort, dat is zoals in 'eind dit jaar'. Dan breekt de Ora Funky Cat de deur open met in zijn voetsporen Wey, de luxetak van Great Wall.
Wey wil Europese klanten doen zwichten met allereerst de Coffee O1, een plug-inhybride SUV van het formaat BMW X5. Straffe koffie? Wey belooft toch 476 pk met als afdronk een elektrisch rijbereik van 150 kilometer. Als intro niet slecht.
Rest van Europa
Great Wall maakt er geen geheim van dat het met Emil Frey ook de nodige uren aan de onderhandelingstafel spendeert voor uitbreiding naar andere strategische markten in Europa. Eigenlijk een koud kunstje voor de dealergroep vanwege meer dan 800 vestigingen verspreid over het hele continent in hun achterzak.
Van oorsprong een Zwitsers bedrijf is Emil Frey ook in België actief, vooral rond de regio Luik. Het landde in 2015 met de overname van zes garages en heeft er nu in totaal zo'n vijfentwintig onder zijn hoede.
Meerdere Chinese merken zijn bezig met de intocht in Europa via partners. Recent nog kondigde BYD aan dat het met Hedin een contract is aangegaan voor de verdeling van zijn modellen (voor de Belux wordt dat Inchcape).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!