Hyundai heeft besloten om tegen 2030 bijna 14,5 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van zijn gamma elektrische voertuigen voor zijn merken Hyundai en Genesis. Deze strategie zal resulteren in de lancering van 17 nieuwe uitsluitend elektrische modellen – voor beide merken samen – in de komende 8 jaar. Dit uitgebreide gamma moet de Koreaanse merken in staat stellen tegen 2030 bijna 2 miljoen elektrische modellen te verkopen. Om dit te bereiken zal Hyundai in 2025 een nieuw specifiek IMA-platform – Integrated Modular Architecture – lanceren dat is geoptimaliseerd en afgeleid van het huidige e-GMP dat wordt gebruikt door de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6.
1,87 miljoen EV's tegen 2030
Met een doelstelling om 1,87 miljoen elektrische voertuigen te verkopen tegen 2030, verhoogt Hyundai zijn ambities. Het oorspronkelijke plan was om aan 560.000 stuks te komen tegen 2025. Maar als je bedenkt dat Tesla in 2021 bijna een miljoen auto's heeft verkocht, kun je je afvragen of de Koreanen niet wat timide zijn, ook al blijven ze een breder scala aan modellen met een verbrandingsmotor aanbieden, met of zonder elektrificatie. Met 1,87 miljoen verkochte EV’s in 2030 zal Hyundai-Genesis naar schatting 7% van deze specifieke markt wereldwijd veroveren.
Modulair elektrisch platform
Hyundai zal zijn doelstellingen bereiken door een aanzienlijk herziene en geoptimaliseerde versie van het huidige e-GMP. Het nieuwe platform zal IMA worden genoemd, voor Integrated Modular Architecture, en zal vanaf 2025 worden geïntroduceerd. Het zal worden gebruikt door alle drie de merken van de groep (Hyundai, Genesis en Kia) en zal een zeer breed gamma van modellen bestrijken, waaronder bijvoorbeeld robotaxi's. IMA zal 5 verschillende gestandaardiseerde motoren kunnen aanvaarden, afhankelijk van de specificaties van het model in kwestie.
>> Lees ook – Genesis: focus op elektrisch vanaf 2025
De 17 100% elektrische modellen die voor Hyundai en Genesis tegen 2030 gepland zijn, zullen als volgt verdeeld worden:
- Hyundai: 3 berlines, 6 cross-overs, 1 lichte bedrijfswagen en 1 “nieuw type” (geen details van Hyundai)
- Genesis: 2 conventionele modellen (waarschijnlijk berlines) en 4 cross-overs, waaronder de elektrische GV70 die in 2022 op de markt komt en de GV60, het eerste uitsluitend elektrische model van het merk.
Genesis zal overigens vanaf 2025 alleen nog maar geëlektrificeerde modellen op de markt brengen.
Wereldwijde investering
Het budget van 14,5 miljard euro zal niet alleen worden gebruikt om de elektrische voertuigen van Genesis en Hyundai te ontwikkelen, maar ook om de productiecapaciteit en de oplaadnetwerken te vergroten, en om de technologische allianties te financieren die nodig zijn voor ontwikkeling en onderzoek op het gebied van connectiviteit en autonoom rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!