Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Industriële reorganisatie bij Toyota

Geschreven door David Leclercq op 07-04-2015

Om zijn ontwikkelings- en productiekosten terug te dringen gaat Toyota een nieuwe productiestrategie toepassen, door meer gemeenschappelijke elementen te gebruiken voor zijn toekomstige modellen.

Terwijl Volkswagen de jongste jaren een voorloper is geweest wat betreft industriële rationalisatie, is het nu de beurt aan Toyota om die weg in te slaan. Dat merk heeft namelijk aangekondigd dezelfde maatregelen te zullen uitwerken als de Duitse groep. De Japanse constructeur wil dus meer gebruik gaan maken van gemeenschappelijke platformen en componenten, om zo de ontwikkelingskosten met minstens twintig procent terug te dringen. Deze nieuwe strategie zal vanaf dit jaar worden toegepast, met de introductie van een volledig nieuw platform, dat Toyota New Global Architecture (TNGA) werd gedoopt. In eerste instantie zal deze basis dienen om modellen van gemiddeld formaat te bouwen.

Verwacht wordt dat tegen 2020 de helft van de wereldwijd verkochte Toyota's op deze modulaire architectuur zullen staan, terwijl er op dit moment 13 verschillende zijn. Dat is echter niet alles: de constructeur maakt zich ook op om een volledig nieuw gamma motoren en versnellingsbakken te introduceren, die eveneens zouden moeten helpen om de competitiviteit te vergroten, al gaat het in eerste instantie om zware investeringen.
De reorganisatie van Toyota gaat echter verder dan de componenten. Sinds 2013 heeft de constructeur immers ook van de gelegenheid geprofiteerd om de productiviteit van zijn bestaande assemblagelijnen gevoelig op te drijven. Van 70 naar 90 procent om precies te zijn, wat eveneens zou moeten bijdragen tot het terugdringen van de kosten om nieuwe productielijnen te bouwen (met ongeveer 40 procent volgens schattingen). Meer dan ooit strijden Toyota en Volkswagen - met elk 10 miljoen voertuigen per jaar - om de titel van grootste constructeur ter wereld.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten