Jaguar-Land Rover (JLR) heeft dus een omvangrijk herstructureringsplan aangekondigd. Om het bedrijf te doen herleven, gaan er 4500 jobs worden geëlimineerd terwijl de werkmiddelen (lees: de fabrieken) geleidelijk aan zullen worden geheroriënteerd.
Gevecht met Volvo
Jaguar-Land Rover heeft vorig jaar 590.000 auto’s kunnen verkopen. Duidelijk niet genoeg én minder dan Volvo, dat een geweldig jaar heeft afgesloten met een stijging van meer dan 12% voor een totaal van meer dan 600.000 verkopen. JLR heeft op zijn beurt een daling van 4,6% opgetekend, bovendien is het de enige premiumgroep die zakt. Vandaar de nood.
Brexit als reden?
Natuurlijk helpen de onzekerheden rond Brexit niet om de spanningen te verlichten, terwijl de ommekeer van de markt van diesel naar benzine ook een flinke klap heeft bezorgd aan de constructeur. JLR had de laatste jaren namelijk massaal geïnvesteerd in deze technologie en nu moet de groep het voor ogen zien: de return on investment blijft waarschijnlijk uit. Om uit deze negatieve spiraal te komen, zullen er 4500 banen worden geschrapt in het Verenigd Koninkrijk. Er is nog geen sluiting van een site of een fabriek voorzien. Dat zijn meer dan 6000 jobs die in minder dan 2 jaar verdwijnen, aangezien er vorig jaar ook al 1500 werknemers moesten vertrekken.
Herschikking
Om klaar te zijn voor de toekomst en de nodige elektrische mobiliteit, gaat JLR ook bepaalde sites omvormen, zoals die van Wolverhampton voor de motoren. Het is nog afwachten wat de toekomstige oriëntatie zal zijn voor JLR voor zijn volgende modellen. We denken aan de Defender, maar ook aan de XJ die zou kunnen overschakelen naar een volledig elektrische aandrijving, zoals sommige bronnen onlangs hebben gemeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!