Joe Biden, de huidige president van de Verenigde Staten, gaat lijnrecht in tegen zijn voorganger door een decreet te tekenen dat omschrijft dat 50 procent van de auto’s die in 2030 nieuw worden verkocht elektrisch zijn. Dat is een redelijker doelstelling dan het totale verbod op verbrandingsmotoren tegen 2030 in het Verenigd Koninkrijk en tegen 2035 in Europa, maar het blijft ambitieus voor een land dat nog verzot is op dikke pick-ups en SUV’s met een V8 of een V6-turbo onder de motorkap.
Steun van Big Three
Het decreet van de regering-Biden legt de constructeurs a priori geen enkele verplichting op en heeft de steun gekregen van de drie grote Amerikaanse autogroepen, vaak de Big Three genoemd. Ford, General Motors en Stellantis – dat onder meer de merken van de vroegere derde telg Chrysler omvat – hebben een gemeenschappelijke verklaring uitgestuurd waarin ze samen hun schouders zetten onder het objectief.
Het politieke systeem van de VS laat de staten echter wel wat marge om dit soort zaken zelf te beheren, waardoor sommige zich nog ambitieuzer hebben getoond. Californië werpt zich op als ‘voorbeeld’ door te mikken op 80 procent van de nieuwe auto’s die elektrisch moeten zijn tegen 2035, terwijl de overige 20 procent uitsluitend plug-inhybrides zullen mogen zijn die zullen moeten voldoen aan strengere normen dan die van vandaag. Modellen met enkel een verbrandingsmotor zullen er tegen dan dus niet meer zijn.
Het Californische voorbeeld, dat de steun krijgt van BMW, Ford, Honda, Volkswagen en Volvo, zal als basis dienen voor de introductie van strengere uitstootnormen door het agentschap voor milieubescherming EPA en het nationale verkeersveiligheidsinstituut NHTSA.
Concurrentie van China
In zijn persbericht meldt het Witte Huis: “het moment is gunstig voor het behalen van ambitieuze doelstellingen voor de verkoop van EV’s dankzij factoren als de dalende kostprijs van batterijen, het toenemende gemiddelde rijbereik en het steeds grotere aantal beschikbare modellen”. De Verenigde Staten kampen op dit vlak met een behoorlijke achterstand tegenover hun grootste rivaal China, waar het aandeel EV’s in de verkoopcijfers van nieuwe auto’s drie keer hoger ligt dan op de Amerikaanse markt.
Globaal mechanisme
Om deze elektrificatiebeweging te ondersteunen gaan Joe Biden en zijn regering investeren in een globaal steunmechanisme met onder meer een nationaal oplaadnetwerk, een nationale bevoorradingsketen – voor batterijen, chips enzovoort – voor de productie van elektrische voertuigen en de traditionele premies bij de aankoop. Het project wordt ondersteund door een geschat budget van 174 miljard dollar of bijna 150 miljard euro.
Wat moeten we daarvan denken?
Door te kiezen voor maatregelen die ambitieus zijn voor een land als de VS, maar wel met een meer ‘redelijke’ timing en beperkingen, geeft Joe Biden zichzelf de tijd om de uitdaging van de elektrische transitie te doen slagen. Hij geeft vooral de constructeurs de tijd en een heldere visie om op constructieve manier te reageren. Bovendien is de grootte van de financiële middelen en de domeinen die het initiatief bestrijkt niet te vergelijken met de beslissingen van de Europese Unie, want Biden wil consequenter en pertinenter zijn… of toch op papier.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!