BMW heeft aangekondigd dat het geen beroep meer zal doen op VDL in Born (Nederland) om zijn auto's te produceren. VDL heeft zo'n 15.000 werknemers en werkte exclusief samen met BMW als 'automotive' klant. Toegegeven, slechts een deel van het personeel werkte voor deze klant, waarvoor 19.000 auto's jaarlijks werden geproduceerd. Maar met een capaciteit die tien keer hoger ligt, kon en kan de Limburgse fabriek hoger mikken. De oplossing voor VDL zou uit China of uit het VK kunnen komen.
Redding van een rijk?
De redding zou uit China of uit het oude Britse rijk kunnen komen, om zeer verschillende redenen en met tegengestelde perspectieven. De Chinese constructeurs zouden interesse kunnen hebben in de mogelijkheid om over een functionele fabriek te beschikken die op het niveau van de andere Europese sites is, zonder daarbij een nieuwe fabriek van de grond af aan te moeten bouwen. Maar de huidige verkoopvolumes van de Chinese merken zijn duidelijk nog niet groot genoeg voor een dergelijke productiecapaciteit, zelfs als ze hun krachten verenigen.
De andere uitweg zou het gevolg kunnen zijn van de Brexit. Een Britse constructeur zou er baat bij kunnen hebben om zijn wagens ook op het Europese vasteland te produceren, zoals Jaguar Land Rover met Magna Steyr.
Hoger mikken?
Tot nu toe weigerde VDL om te werken met andere merken dan BMW door een gebrek aan flexibiliteit op zijn productielijn. Een verdubbeling daarvan zou een grotere capaciteit opleveren, zowel wat betreft de mogelijkheden om verschillende projecten tegelijkertijd uit te voeren, maar ook wat betreft de productievolumes. De fabriek zou dan veel aantrekkelijker kunnen worden voor potentiële klanten en zou de kwetsbaarheid van het bedrijf beperken door niet langer afhankelijk te zijn van een enkel partnerschap.
Dat gezegd zijnde, een dergelijke uitbreiding zou de steun vereisen van de provincie Limburg en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De milieuactivisten staan fel gekant tegen een dergelijk project vanwege de noodzaak om een bos te kappen om de fabriekssite uit te breiden. Daarnaast zou een akkoord voor een uitbreiding het niet mogelijk maken om voor 2022 een aanbesteding te openen, met een ingebruikname nog twee jaar later. En het contract met BMW loopt al voor deze deadline af.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!