In het midden van Frankrijk zitten grondstoffen voor elektrische auto's in de ondergrond. In Beauvoir (Echassières), in de Auvergne, wordt sinds 1830 een open kaoliengroeve geëxploiteerd. Maar de ondergrond zit vol met lithium. Die zal vanaf 2027 worden ontgonnen. Om vervuiling en overlast zoveel mogelijk te voorkomen zal er geen sprake zijn van exploitatie in dagbouw: het lithium zal ondergronds gewonnen worden. Het is ook de bedoeling het giftige afval te verminderen, het waterverbruik tot een minimum te beperken, energie uit "bronnen" te gebruiken, transporttunnels te bouwen en zoveel mogelijk treinen te gebruiken om de koolstofvoetafdruk te verkleinen.
700.000 batterijen per jaar
Het lithiumoxidegehalte en de omvang van deze afzetting maken een industriële exploitatie over meerdere decennia mogelijk. De hoeveelheid wordt op basis van boringen geschat op 1 miljoen ton tussen 75 en 350 meter diepte. Imerys, de exploitant, schat dat het 34.000 ton lithiumhydroxide per jaar zal kunnen produceren, over een periode van ten minste 25 en mogelijk 35 jaar. Dat zou genoeg zijn om jaarlijks 700.000 lithium-ionbatterijen voor elektrische auto's te produceren. Deze lithiumwinning is immers vooral bedoeld voor de EV-sector. Bovendien zal de verkoopprijs concurrerend zijn op de wereldmarkt, al is dit lithium in de eerste plaats bedoeld voor Franse en Europese constructeurs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!