De kans bestaat dat zijn naam je niets zegt, maar Peter Horbury heeft toch zijn stempel weten te drukken op het autodesign van de voorbije decennia. Zo heeft hij in de jaren 80 bijgedragen aan het toen revolutionaire design van de Ford Sierra en was hij begin jaren 2000 designhoofd van de Premier Automotive Group van de Amerikaanse constructeur (die Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo omvatte).
Daartussenin was zijn grootste verdienste echter de revolutie die hij teweegbracht bij Volvo, door het Zweedse merk in de jaren 90 weg te leiden van het hoekige design. De aanzet daarvoor werd gegeven door de in 1992 onthulde Volvo ECC (voor Environmental Concept Car), waarvan uiteindelijk de eerste S80 werd afgeleid.
In 2011 werd hij benoemd tot Senior Vice President of Design bij Geely, waarbij hij verantwoordelijk was voor het design van de verschillende merken van de Chinese groep, waaronder Volvo, maar ook Lynk & Co en Lotus. Sinds 2021 was hij designhoofd van dat exclusieve Britse merk. Een van de laatste auto's waaraan hij heeft meegewerkt, was de Lotus Eletre.
Horbury overleed op 29 juni onverwacht tijdens een bezoek aan collega's in China. "Peters tijdloze ontwerp is zijn nalatenschap, en het is vandaag de dag te vinden op wegen over de hele wereld, waar miljoenen bestuurders ervan genieten. Zijn vele vrienden, collega's en bewonderaars bij Lotus, in de Geely business en in de wereldwijde auto-industrie zullen hem allemaal erg missen", liet Lotus-CEO Feng Qingfeng optekenen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!