De economische gevolgen van de Russische invasie in Oekraïne treft ook de auto-industrie. Vooral productie van kabelbomen loopt mank, waardoor de reeds door chiptekorten getroffen sector nog meer vertragingen dreigt op te lopen. Maar de een zijn dood is de ander zijn brood, want Marokko springt op de kar. Ze gaan 164 miljoen euro investeren in bekabelingssystemen, verdeeld over vijf verschillende leveranciers. Ze krijgen een flinke financiële injectie om de productie van kabelbomen op te trekken. De ondernemingen Stahlschmidt (Duitsland), Lear en TE Connectivity (Verenigde Staten) en Yazaki en Sumitomo (Japan) zullen bestaande fabrieken uitbreiden of nieuwe productievestigingen oprichten.
De Marokkaanse auto-industrie vertegenwoordigt ongeveer 700.000 voertuigen per jaar, waarvan een 40.000 met een elektrische aandrijflijn - vooral Renault en Stellantis. Meer dan de helft van die productie is bestemd voor export, een cijfer dat Marokka graag wil optrekken tot 1 miljoen auto's. En om die ambities hard te maken, vertrouwt het Afrikaanse land grotendeels op de lokale productie van onderdelen: momenteel wordt 63% van de benodigde onderdelen ter plaatste gemaakt. De focus op kabelbomen moet die positie verder versterken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!