Op 33 jaar is Mate Rimac een heel drukbezet man, belast met de toekomst van zijn eigen merk maar ook van een van de meest prestigieuze merken uit de autogeschiedenis: Bugatti. Als verkozen leider van het legendarische merk van de VW-groep in het kader van de joint-venture Porsche-Rimac die ook Bugatti bezit is de jonge ondernemer niet van plan om af te wijken van zijn gewoontes. Hij blijft dus de grenzen verleggen, voor Bugatti net zo goed als voor Rimac Automobili.
Druk om te slagen
Onder eigen naam bouwt Rimac enkel zeer exclusieve voertuigen in heel beperkte reeks, maar de Kroatische autobouwer werkt als leverancier voor diverse constructeurs. Vaak gaat het ook dan om merken met lage productievolumes. Rimac ontwikkelt vooral technologie voor elektrische modellen, zoals batterijen, voor merken als Koenigsegg of Pininfarina, dat in zijn Battista de aandrijflijn en batterijtechnologie heeft overgenomen van de Rimac Nevera.
De Kroatische onderneming werkt ook aan elementen voor diverse Porche-modellen van de nabije toekomst. Dat gaat dan om ‘normale’ producten in grotere volumes, geen extreem exclusieve zaken.
>>> lees ook: Porsche bezit nu bijna een kwart van Rimac
Mate Rimac staat tegenwoordig aan het hoofd van Bugatti-Rimac. Zijn bedrijf is eigenaar van 55 procent daarvan, Porsche – dat zelf zijn aandeel in Rimac Automobili heeft verhoogd tot 24 procent – bezit de overige 45 procent. Mate is nu verantwoordelijk voor een 112 jaar oud merk met een immens prestige en nog grotere verwachtingen bij de klanten.
Er is dus een zekere druk om te slagen, die de 33-jarige Kroaat echter niet afschrikt: “De uitdaging is steeds groter. Maar ik ben niet iemand die op veilig speelt. Nooit. Zelfs niet in mijn dromen. Als dat leidt tot wrijvingen met de aandeelhouders of meer ervaren mensen die in het bedrijf aankomen, dan is dat maar zo”.
>>> Lees ook: Rimac C-Two gaat in productie als Nevera
Vooruit of dood
Voor het eerst geeft de VW-groep dus de teugels van een van zijn merken uit handen aan een ‘externe’ leider. Dat betekent dat Rimac nog niet is opgeslorpt door het Volkswagen-universum en dat het zijn maatschappelijke zetel behoudt in de Kroatische stad Zagreb, terwijl Bugatti in het Franse Molsheim blijft.
“Dat maakt het zo boeiend als je weet waar we vandaan komen – dit land heeft nooit een auto-industrie gekend. We hadden totaal geen idee wat we aan het doen waren. En vandaag zit onze technologie in zovele wagens. Samen met Bugatti betekent dat een enorme verantwoordelijkheid.” (M. Rimac, CEO Rimac Automobili)
Voor het Kroatische bedrijf met nauwelijks 1.000 werknemers is de evolutie doorheen zijn 10-jarige bestaan in elk geval gigantisch geweest. De uitdagingen zijn vandaag enorm en gaan gepaard met verplichtingen die samenhangen met de agenda’s van andere merken: “Onze grote OEM-klanten zeggen me dat als ik faal, er de volgende dag 30 vrachtwagens zullen staan om alles mee te nemen en dan ben ik dood. Als je faalt en je levert niet, dan valt alles stil en dan ben je dood. Dan ben je dood.”
Wat moeten we daarvan denken?
De wereld van vandaag en nog meer die van morgen is aan de visionairen en aan de durvers, die – vaak berekende – risico’s kunnen nemen en er de gevolgen van willen dragen. Elon Musk en Mate Rimac horen bij dit ‘ras’ van ondernemers. Het eerbiedwaardige Bugatti, dat sinds zijn herstart onder de Volkswagengroep zijn auto’s met verlies verkoopt, heeft zo’n visie nodig om een toekomst uit te tekenen die past bij het patrimonium van het merk. Zijn innovatieve en gewaagde ideeën sluiten aan bij de verwachtingen van een nieuwe generatie – extreem – rijke automobilisten, voor wie het niet zal volstaan om een ‘scheepsmotor’ in een koolstofvezel kas te gooien en een topsnelheid van meer dan 400 km/u te halen om te kunnen overleven en te doen dromen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!