Mazda brengt zeer binnenkort twee elektrische modellen op de markt. Het ene wordt enkel door een batterij gevoed, het andere combineert die batterij met een kleine rotatiemotor als rijbereikuitbreider, die “uitzonderlijk stil” zou zijn. Net zoals in de BMW i3 herlaadt deze motor de batterij als het rijbereik van de auto niet voldoende zou zijn.
Terugkeer van de Wankelmotor
Over deze nieuwe rotatiemotor zijn nog niet veel details bekend, behalve dan dat zijn kleine formaat en hoge vermogen hem geschikt maken om in diverse elektrische oplossingen te integreren. Hij is trouwens aangepast om te kunnen werken op LPG of CNG.
95 procent
Volgens Mazda zal zijn productie tegen 2030 voor 95 procent bestaan uit hybrides en wordt de overige 5 procent puur elektrisch. De constructeur is in elk geval vastberaden om de nadruk te blijven leggen op de efficiëntie van zijn verbrandingsmotoren en pakt groots uit met zijn SKYACTIV-X-benzinemotor met ontsteking door compressie. De constructeur belooft verder om zijn CO2-uitstoot tegen 2050 te reduceren met 50 procent, en dat over het hele proces, van productie tot recyclage. Binnen deze ‘schone’ visie passen ook andere brandstoffen zoals aardgas of biobrandstoffen gewonnen uit micro-algen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!