Mazda-fanaten en autoliefhebbers in het algemeen hopen al lang op de terugkeer van zowel een sportieve coupé als een rotatiemotor bij het Japanse merk. De twee samen zouden in elk geval een heel sterke uitstraling hebben en eindelijk een opvolger brengen voor de RX-7 en RX-8.
Testwerk
Het merk wil nog niets officieel bevestigen, maar recent zijn al een paar prototypes met een rotatiemotor betrapt op de Nürburgring. Dat betekent dat we serieproductie naderen, en dan hebben we het niet over een Wankelmotor die wordt ingezet als een rijbereikuitbreider voor een elektrische aandrijflijn zoals die in andere modellen zal opduiken.
RX-9
We verwachten een concretisering van de conceptcar (die alweer uit 2015 stamt) die de komst aankondigde van een RX-9, een bloedmooie coupé die zijn vermogen aan de achterwielen doorgeeft. Volgens de jongste informatie zou nog steeds aan deze coupé worden gewerkt en zou hij een Wankelmotor gebruiken met de naam SkyActiv-R. Die laatste zou in een nieuwe variant worden ingezet. Hij zou 180 graden zijn gedraaid zodat het traject van de uitlaatbuizen naar de turbo zou zijn ingekort. Uit een recente patentaanvraag blijkt dat de rotor driehoekig zou zijn en dat de motor nieuwe injectoren zou gebruiken die dichter bij de verbrandingskamer staan. Laat ons hopen daarmee het energierendement en de uitstoot voldoende kunnen worden verbeterd. In 2020 viert Mazda zijn honderdjarige bestaan. Zou deze auto geen perfecte manier zijn om dat eeuwfeest in stijl te vieren?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!