Niet iedereen is Ferrari. En hoewel McLaren zeker auto's ontwikkelt die kunnen wedijveren met de Italiaanse pareltjes, kan het bedrijf uit Woking niet terugvallen op dezelfde klaterende schatkist. Helaas. In de greep van een bijna structureel financieel tekort zag McLaren zich al genoodzaakt de bedrijfsgebouwen in Woking te verkopen om te kunnen overleven tijdens de coronapandemie.
Maar nu is het merk ook gedwongen enkele van zijn meest iconische auto's te verkopen. Waarom? Om de technische updates van het nieuwste model te financieren, de plug-inhybride McLaren Artura, die moet concurreren met de Ferrari 296 GTS waarmee hij de technische overeenkomst van een centrale en geëlektrificeerde turbo-V6 deelt.
100 miljoen pond voor Artura
Enkele juwelen uit zijn collectie heeft het noodlijdende McLaren al verkocht aan Mumtalakat Holding, het Bahreinse staatsinvesteringsfonds dat met een belang van 60% de grootste aandeelhouder is. De deal zou 100 miljoen pond hebben opgebracht, of ongeveer 117 miljoen euro. Dat geld zal dus worden gebruikt voor de ontwikkeling van die Artura
Hoewel deze sportwagen met stekker een waardige afstammeling is van de andere Woking-creaties, heeft McLaren het nodig geacht enkele verbeteringen en wijzigingen aan te brengen alvorens serieproductie kan starten. De Britse fabrikant geeft geen details over de aard van deze "technische upgrades".
>> Lees ook onze eerste test van de McLaren Artura
Kan McLaren overleven?
Aan knowhow ontbreekt het McLaren niet. Er was de buitengewone McLaren F1, ontworpen door de briljante Gordon Murray, maar het echte moderne avontuur van de McLaren-wegauto's begon met de MP4-12 C, die in 2011 in productie ging. Meteen stalde deze Britse coupé de expertise van McLaren uit door vol op de tenen van Ferrari te trappen.
Maar de marketing van deze sportwagen - en zijn varianten en afstammelingen - was nooit winstgevend. Nu zit de firma nog steeds achter geld aan. Een situatie die nog erger werd door de rampzalige resultaten van het F1 team en de Covid-19 crisis.
Dit alles heeft McLaren gedwongen zijn technologiecentrum - en de aangrenzende fabriek - in Woking te verkopen, dat het nu huurt, en het bedrijf te herkapitaliseren. Desondanks was en is de ontwikkeling van de Artura erg duur. McLaren draaide tijdens de eerste negen maanden van 2022 een verlies van 203 miljoen pond, vergeleken met een tekort van 69 miljoen pond over dezelfde periode in 2021.
De negatieve spiraal kan alleen maar worden gekeerd wanneer de leveringen van de Artura starten. Het heeft McLaren ook gedwongen een SUV op de markt te brengen - een elektrische - in de hoop dat deze uitdraait op een kip met gouden eieren die het merk uit de rode cijfers haalt! Maar met welk geld wordt dit model dan ontwikkeld?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!